عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها: باید برنامه مدونی برای شناسایی و هویت سنجی مهاجران غیرقانونی داشته باشیم
دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
مغروری

مغروری با اشاره به ورود روزانه تعداد زیادی مهاجر غیر قانونی به کشور گفت: ورود بی ضابطه این حجم از مهاجر غیرقانونی‌ می‌تواند تهدید امنیتی برای کشور باشد و باید برنامه مدونی برای شناسایی این افراد تدوین و اجرا شود.

یوسف مغروری نماینده خراسان شمالی و عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره به وضعیت مرزهای شرقی کشور گفت: مرز به عنوان یک خط فرضی میان تعیین کننده محدوده حاکمیت و قلمرو کشورها و حکومت‌هاست و پاسداری از مرز وظیفه ذاتی هر حکومتی است.

وی با تاکید بر اهمیت کنترل ورود و خروج مرزی تصریح کرد: هر دولتی حق و وظیفه دارد با اعمال کنترل‌های مرزی، ورود و خروج کالا و انسان را رصد و پایش کند تا بتواند از ورود خطرات بالقوه و خروج ارزش‌های جلوگیری کند.

نماینده استان خراسان شمالی در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: ایران به واسطه وسعت زیاد مرزهای طولانی با کشورهای همسایه دارد و با 15 همسایه یکی از کشورهای با تعداد همسایه بالا محسوب‌ می‌شود و متاسفانه به‌خاطر وجود کشورهای بی ثبات در همسایگی ایران مانند افغانستان، پاکستان و عراق در این سال‌ها مورد هجوم قاچاقچیان مواد مخدر، گروه‌های تروریستی و قاچاقچیان انسان و کالا بوده است.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها با اشاره به ورود بالای شهروندان افغانستانی در سال اخیر از مرز شرقی کشور گفت: متاسفانه با شکل‌گیری آشوب و جنگ داخلی در افغانستان بسیاری از شهروندان این کشور مجبور به ترک میهن و مهاجرت شدند و ایران به واسطه نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی یکی از مقاصد اصلی این مهاجران بوده است.

مغروری افزود: به همین دلیل روزانه تعداد زیادی به صورت غیرقانونی وارد کشور‌ می‌شوند و این مسئله‌ می‌تواند تهدید جدی برای امنیت ملی ایران باشد.

وی توضیح داد: در تمام دنیا کشورها برای ورود مهاجران ساز و کار دقیق و سختگیرانه‌ای دارند و باید مشخص شود هر فردی که وارد کشور‌ می‌شود از کجا‌ می‌آید، چه هویت و گرایشی دارد و هدفش از مهاجرت چیست. اما متاسفانه در ایران کمی در این حوزه سهل انگاری شده است و ما میلیون‌ها نفر مهاجر غیرقانونی در کشور داریم که اصلا از هویتشان خبر نداریم.

عضو شورای شهر بجنورد تصریح کرد: از این رو لازم است که برنامه دقیقی برای شناسایی این افراد وجود داشته باشد و کارت شناسایی به آن‌ها داده شود و اطلاعات هویتی این افراد ثبت شود.

نماینده خراسان شمالی در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: اهمیت این شناسایی به این دلیل مهم است که ما نمی‌دانیم در بین این مهاجران چه افرادی با چه گرایش فکری وجود دارند. شما تصور کنید در بین میلیون‌ها مهاجر افغانستانی 50 نفر از اعضای داعش یا گروه‌های تندور و تکفیری هم وارد شده باشند. ببینید اگر این‌ها روزی بخواند فعال شوند چقدر‌ می‌توانند خطرناک باشند.

وی اضافه کرد: یا اصلا شما تصور کنید گروه‌های قاچاقچی یا خلافکار بخواهند از این افراد بی‌هویت در قبال پرداخت مبلغی پول در زمینه جرم و جنایت استفاده کنند. یعنی شما با کسی مشکل دارید و با پرداخت مبلغی پول یکی از این افراد را برای قتل یا ... استخدام کنید. نه هویتی دارد نه در پایگاه‌های داده پلیس اطلاعاتی از این افراد وجود دارد که بشود پیدایشان کرد.

عضو شورای شهر بجنورد تصریح کرد: مشکلات دیگری نیز مانند اشغال بازار کار، استفاده از خدمات عمومی و یارانه دولتی، بالا بردن قیمت اجاره خانه و ... از قبل ورود حجم بالای مهاجر وجود دارد که بارها توسط کارشناسان هشدار داده شده است.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: از این رو لازم است که در درجه اول کنترل بر روی مرزها را افزایش دهیم و اگر هم‌ می‌خواهیم اجازه دهیم این افراد وارد کشور شوند به آن‌ها اوراق هویتی بدهیم تا قابل شناسایی باشند. در درجه بعدی هم باید افرادی که از قبل وارد کشور شده اند را شناسایی و اطلاعاتشان را ثبت کنیم.

مغروری تصریح کرد: راهکار دیگر این است که ما در قبال وظیفه انسانی خود به افرادی که به هر نحوی نمی‌توانند در کشور خود زندگی کنند پناه دهیم و مردم افغانستان هم از تبار و فرهنگ ما هستند و این کار بر ما واجب است. اما‌ می‌توانیم برای جلوگیری از این مشکلات و تنش‌ها اردوگاه‌هایی در نزدیک مرز تشکیل دهیم و مشاغلی برایشان در آنجا ایجاد شود تا بتوانند در آنجا ساکن شوند و از قبل تولید کالا کسب درآمد کنند و روزگار بگذرانند تا زمانی که شرایط بهتر شد به موطن خود بازگردند.
پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی