نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها: حل مشکل خشکسالی و کم آبی باید اولویت اصلی دولت باشد
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
ساریخانی

ساریخانی با اشاره به خشکسالی های اخیر و کم بود بارندگی در سال جاری گفت: دولت باید تمام توان خود را برای اصلاح الگوی مصرف و تامین آب جایگزین به کار گیرد.

 سینا ساریخانی نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها، با اشاره به کاهش بارندگی در سال جاری گفت: متأسفانه در سال زراعی جاری آن طور که باید، شاهد بارندگی نرمالی در سطح استان فارس نبودیم و کاهش شدید نزولات آسمانی را داشتیم.

وی افزود: خشکسالی در استان و به طور کلی در کشور بسیار نگران کننده است و اگر تداوم داشته باشد و بحران آب مدیریت نشود در سال‌های آینده تبعات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی گسترده‌ای را برای کشور در پی خواهد داشت.

ساریخانی ادامه داد: وضعیت کم ‌آبی فعلی، موجب افت شدید منابع آبی استان در دشت‌ها شده و علاوه بر کمبود منابع آبی و شور شدن آب‌ها،‌ فرو نشست زمین در دشت‌ها را نیز شاهد هستیم.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها اضافه کرد: در حال حاضر بیشتر مناطق کشور دچار خشکسالی شدید شده و نباید بی‌ دلیل و بدون حساب و کتاب از آب‌های زیرزمینی استفاده کنیم چرا که مشکل فرونشست زمین در کشور بخصوص در فارس بسیار جدی است و اگر چنین شرایطی را مدیریت نکنیم، منابع آب زیرزمینی فرصت تجدید حیات را از دست خواهند داد و هشدارهایی که در خصوص بحران کم آبی و فرونشست زمین داده می‌شود، به واقعیت تبدیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: دولت باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد و از تمام ظرفیت‌ها برای پیشگیری و حل این مشکل استفاده کند.

ساریخانی اظهار کرد: باید نوع کشت استان و آبیاری محصولات کشاورزی تغییر و سامانه نوین آبیاری در سطح استان گسترش یابد، همچنین با بستن چاه‌های آب غیر‌مجاز و جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب از چاه‌ها و توسعه  اجرای بیشتر طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و تسریع در انتقال و بهره‌برداری از آب خلیج فارس می‌توان از اثرات خشکسالی و کم آبی پیشگیری و جلوگیری کرد.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی