نماینده استان البرز در شورای عالی استان‌ها: شهرستان طالقان با وجود ظرفیت‌های بی‌شمار، همچنان محروم از امکانات و توسعه است
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
بذرگری

بذرگری با اشاره به ظرفیت‌ها و مشکلات شهرستان طالقان گفت: با وجود ظرفیت‌های جذاب شهرستان طالقان، مشکلات فراوانی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که اجازه توسعه به این شهرستان را نداده است.

ایرج بذرگری نماینده استان البرز در شورای عالی استان‌ها و نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات، پژوهش و فناوری‌های دانش بنیان این شورا در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، دومین دور سفر ریاست جمهوری اسلامی به استان البرز را منشآ خیر و برکت دانست و ابراز امیدواری کرد: این امر در جهت توسعه‌ی همه جانبه مخصوصا در پیشرفت و محرومیت زدایی و توسعه‌ی روستایی و ایجاد امکانات متناسب با آن شتاب بیشتری بدهد.

بذرگری با اشاره به این موضوع که، عدم تخصیص اعتبارات کافی و متناسب در جهت رفع مشکلات، موجب انباشت ناترازی‌ها و نارضایتی‌های شهروندان و روستانشینان شده است افزود: به عنوان مثال همان‌طور که بارها  بنده عرض کرده و پیگیر بوده‌ام، در شهرستان طالقان که نام پر آوازه‌ی آن به علت اقلیم، آب وهوا، سطح فرهنگ و دانش مردم، پتانسیل قدرتمند و جاذبه‌های بالقوه‌ی الهی، به جای جای میهن اسلامی و خارج از کشور رسیده است، متاسفانه همچنان نام منطقه‌ی محروم را در شناسنامه‌ی خود به یدک می‌کشد و این فقط و فقط به علت کم توجهی و عدم نگاه دوراندیشانه در اعتلا و رساندن این فرصت‌های استثنایی به پایگاهی رفیع از جهات مختلف اقتصادی، فرهنگی و ... در جهت تحقق درآمدهای پایدار است.

وی افزود: اگر بخواهم فهرست کوتاهی از مشکلات این شهرستان را بیان کنم، باید هرآنچه را که در یک چشم انداز با آن مواجه هستیم به زبان آورم. راه‌های مواصلاتی شهرستان سال‌هاست مرمت و بازسازی نشده است. وجود نقاط حادثه خیز، فرسودگی سطح آسفالت، کمبود و نبود علائم هشدار دهنده، ضعف مهندسی در احداث بعضی از مسیرهای روستایی، شیب‌ها و پیچ‌های تند و خطرناک و.... از مشکلات حوزه راه‌های شهرستان است.

بذرگری اضافه کرد: در خصوص آب شرب و کشاورزی نیز متاسفانه بیشتر روستاها تحت پوشش سازمان آبفا نبوده و عدم مدیریت در این بخش موجبات کم آبی، نداشتن ذخایر آبی بهداشتی و استاندارد، فرسودگی سیستم و شبکه‌های آب، هدر رفت و اتلاف و ... شده است.

وی افزود: درخصوص آب کشاورزی نیز کوتاهی در امر انتقال و هدایت آب‌های سرگردان به علت عدم لوله گذاری و ایجاد شبکه‌های انتقال و مدیریت این روان‌آب‌ها کشاورزان و باغداران را در پی خشکسالی‌های اخیر با خطر از دست دادن سرمایه‌ها و زحمات چندساله مواجه کرده است. این در صورتی است که مهمترین و شاید تنها مسیر زندگی و معیشت روستاییان در کشاورزی و باغداری است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات، پژوهش و فناوری‌های دانش بنیان شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: توسعه‌ی حریم‌های غیرکارشناسی در اطراف سد و رودخانه‌ها که مرغوبترین زمین‌ها و موقعیت‌های درآمدزایی و اشتغال را از دست مردم خارج کرده است، گسترش محدوده‌های منابع ملی و طبیعی که حتی نظام و برنامه‌ای در حفظ بهینه و متناسب با نیازهای منطقه و اقلیم برای این محدوده‌ها تعریف نشده است و صرفاً مردم را از حقوق دیرینه‌ی خود دور نگهداشته است، از مسائل و مشکلات مضاعف این منطقه است. ترسیم و تعیین طرح‌های ‌هادی غیر کارشناسانه و غیرمنطبق با ساختار فرهنگ و بافت مناطق و روستاها نیزاز دیگر ناترازی‌های عمده است.

نماینده استان البرز در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: از فرماندار ولایی، بااخلاص و دلسوز که در مدت زمان کوتاهی که در شهرستان طالقان حضور دارند، در پی پژوهش دانش محورانه و خردمندانه پتانسیل‌ها، توانمندی‌ها و استعدادهای منطقه را الحق به جا و شایسته شناسایی کرده و گردآوری کرده‌اند تشکر می کنم. کتابی هم با مضمون و محتوایی بسیار ارزشمند نوشته‌اند و به عنوان راهکار و سند پیشرفت منطقه که کاری فوق العاده ارزشمند است. در اختیار و دسترس اهل تلاش و خدمت و مدیران و دلسوزان نظام قرار داده‌اند، بنده به عنوان نماینده‌ی مردم شریف و فهیم طالقان به فرماندار عزیزمان یک خدا قوت ویژه عرض می‌کنم و آرزوی توفیقات روز افزون برایشان از خداوند ایزدمنان دارم.

وی تصریح کرد: امروز انتظار می‌رود دولتمردان و مدیران ما به اساسی‌ترین راه و منطقی‌ترین روش برای خدمت‌گزاری به مردم که همانا درآمدزایی و اشتغال است بیاندیشند و هر راهی را که سالم، کارشناسانه، عادلانه، کوتاه و صحیح است، برای امر اشتغال و درآمدزایی و ارتقای سطح بهینه‌ی زندگی مردم و خدمت به آن‌ها برای رضای حق تعالی فراهم و هموار کنند. همچنین امیدواریم با روحیات کار و تلاش و خدمتی که در ریاست محترم جمهورمان در تحت فرامین مقام معظم رهبری و ولایت مداری ایشان سراغ داریم، سفر اخیرشان به این استان منشأ خیر و برکت و رضایتمندی مردم و خداوندمنان باشد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی