نماینده استان مازندران در شورای عالی استان ها: توسعه صنایع فرآوری و صادرات مرکبات؛ راهی برای بهبود وضعیت باغداران
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
شیخ

شیخ گفت: توسعه صادرات و رفع موانع فراروی و توسعه صنایع فرآوری برای بهبود وضعیت مرکبات و باغداران لازم است.

رسول شیخ نماینده استان مازندران در شورای عالی استانها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استانها با بیان اینکه هزینه‌های باغداری و مرکبات بالاست، گفت:  قیمت مرکبات در مازندران و در کل در شمال کشور همچنان پایین است و چند نفری که که سردرختی‌ها را روی درخت فروختند چیزی عایدشان نشد و نهایتاً کیلویی ۲ تا ۳ هزار تومان نصیبشان شده است.

 

وی افزود: نرخ پایین مرکبات در باغ در حالی است که انواع میوه‌ها با قیمت‌های چند برابر در بازارها عرضه می‌شوند و کشاورز مازندرانی بهره چندانی از باغداری نمی‌برد. علاوه بر هزینه‌های بالای مرکبات، مگس مدیترانه نیز هر ساله آسیب می‌زند و  اکنون دیگر سمپاشی هم برای جبران خسارت تأثیری ندارد.

 

عضو شورای عالی استانها ادامه داد: نوسانات قیمت مرکبات در مازندران هرساله مایه گلایه باغداران و کشاورزان است و کارشناسان مازاد تولید و ضعف در زنجیره بازرگانی و بازاریابی را از جمله دلایل اعلام می‌کنند. بازار داخل ظرفیت تولید بیش از سه میلیون تنی مرکبات را ندارد و باید برای بازاریابی و صادرات آن برنامه ریزی کرد.

 

شیخ اظهار داشت: اگر زنجیره ناقص تولید حل نشود در آینده با تغییر کاربری باغات به شکل دیگری روبرو و یا با فروش باغات روبرو خواهیم شد. برای حل مشکلات باغداری دولت باید نسبت به ذخیره سازی و فروش مطمئن محصولات اقدام کند. 

 

وی اصلاح زنجیره‌ها را از طریق فعال کردن تعاونی‌های باغداران را برای بهبود شرایط و وضعیت باغداری لازم دانست و گفت: توسعه صادرات و رفع موانع فراروی و توسعه صنایع فرآوری برای بهبود وضعیت مرکبات لازم است.

 

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی