نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها: حل بحران آلودگی هوای تهران از توان همه خارج شده است / برنامه بلند مدتی برای حل مشکل آلودگی وجود ندارد
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
خوارزمشاهی

خوارزمشاهی با بیان اینکه حل بحران آلودگی هوای تهران از توان همه خارج شده است، گفت: متاسفانه اراده جدی برای حل بحران آلودگی هوا وجود ندارد و کارهایی مانند تعطیلی مدارس این بحران را برطرف نمی کند.

حمزه خوارزمشاهی نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استاها با اشاره به وضعیت آلودگی هوای شهر تهران گفت: آلودگی هوای شهر تهران به وضعیت اضطرار رسیده است و زندگی در این شهر تبدیل به یک معضل بزرگ شده است.

وی افزود: مردمی که مجبورند بخش زیادی از زمان خود را در بیرون از خانه و محل کار بگذرانند از این هوا تنفس‌ می‌کنند و مشخص است که این هوای سمی چه تاثیری بر سلامت جامعه‌ می‌گذارد.

خوارزمشاهی اظهار کرد: میزان آلایندگی در هوا به حدی رسیده است که هر روز در وضعیت هشدار قرار داریم و بر اساس آمار تهران از اول سال 9 روز هوای پاک داشته است و این نشان دهنده آن است که باید شاهد موجی از بیماران تنفسی و قلبی باشیم.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: کارهای ایذایی مانند غیرحضوری کردن مدارس هرچند که لازم است ولی کافی نیست. منابع آلودگی هوا بیاد از بین برود وگرنه با تعطیل کردن مدارس و ... اتفاقی نمی‌افتد.

وی ادامه داد: البته شرایط کنونی شرایط اضطراری است و باید همه درخانه بمانند اما با این وضعیت هوا اگر بخواهیم ادارات و مدارس و ... را تعطیل کنیم باید تهران تا آخر زمستان تعطیل شود.

خوارزمشاهی دلایل آلودگی را متععد شمرد و توضیح داد: آلودگی هوای تهران دلایل گوناگونی دارد و البته تا حد زیادی قابل کاهش است اما اراده‌ای برای کاهش آلودگی نیست.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: باید اجبار جدی برای کارخانه‌های موتورسیکلت و خودرو وجود داشته باشد تا آلایندگی وسایل نقلیه تولیدی را کم کنند. باید وسایل نقلیه آلاینده ای که در خیابان‌ها تردد می‌کنند با وسایل به روز جایگزین شوند اما مشکل به قدری ریشه‌ای شده است که کسی را توان مقابله با آن نیست.

وی ادامه داد: مسئله دیگر مازوت سوزی است که در زمستان به دلیل کمبود که گاز در نیروگاه‌ها رخ می‌دهد و آلودگی را دوچندان می‌کند. این مشکلات سال‌هاست وجود دارند. اما دریغ از یک برنامه‌ریزی طولانی مدت برای کاستن آلودگی.

خوارزمشاهی بیان کرد: اگر ما سالی 5 درصد در کاهش آلودگی هوا‌ می‌کوشیدیم اکنون وضعیت به مراتب بهتری داشتیم اما روز به روز وضعیت بدتر‌ می‌شود.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها توضیح داد: مسئله دیگر جمعیت زیاد شهر تهران است. دولت باید شرایطی را ایجاد کند که بخش زیادی از جمعیت تهران به صورت خود خواسته از تهران مهاجرت کنند و طبیعتا منابع تولید کننده آلودگی هم کاسته‌ می‌شود.

وی اظهار کرد: مسئله آلودگی هوا تبدیل به یک بحران شده است و برای حل کردن این بحران به یک برنامه ریزی دقیق، منابع مالی زیاد و البته مهم تر از همه یک اراده پولادین حاکمیتی نیاز داریم.

خوارزمشاهی همچنان خاطرنشان کرد: باید ادارات برای کاهش تردد تعطیل شوند و مشاغلی که امکان دورکاری دارند تا اطلاع ثانوی دورکار شوند.

وی اضافه کرد: توسعه حمل و نقل عمومی باید توسعه یابد در غیر این صورت مردم چاره‌ای جز استفاده از خودرو شخصی ندارند.

پایان پیام/

شبکه های اجتماعی