نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها: ساماندهی رودخانه‌های داخل شهری؛ تبدیل تهدید به فرصت است
چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
خمسه

خمسه با بیان اینکه با ساماندهی رودخانه‌هایی که از وسط شهرها می‌گذرد می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد گفت: با لایه روبی و ایجاد دیوار ساحلی ضمن رفع خطر جاری شدن سیل در منازل مسکونی، در کنار رودخانه مراکز تفریحی و گردشگری ایجاد کرد.

هادی خمسه نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه در اغلب شهرهایی که رودخانه‌ از آن عبور می‌کند به علت کم آبی و بارش کم، رودخانه سرعت و قدرت کافی برای حمل رسوب را ندارد گفت: به ویژه در محدوده شهرها به علت رشد گیاه و نیزار در بستر رودخانه سرعت آب رودخانه کمتر شده و به همین علت ماسه و گل لایه فراوان در بستر رودخانه‌ها رسوب کرده و انباشته می‌شود و این امر باعث شده سطح بستر رودخانه بالاتر آمده و هنگام وقوع سیل، آب سیلاب در اطراف پخش شده و وارد منازل مسکونی و ساختمان‌های حاشیه رودخانه شود.

وی افزود: با توجه به آغاز فصل بارش در استان قزوین مخصوصاً در مناطق کوهستانی شمال و جنوب استان قزوین (منطقه الموت و شهرستان آوج) خطر سیل نیز پیش بینی می‌گردد. ضمن هشدار خطر سیلاب با توجه به پیش بینی بارش‌های فراوان به کشاورزان، دامداران و ساکنان مناطق مذکور جهت رعایت اصول ایمنی و در امان ماندن از خطر سیل، در مناطق مسکونی و محدوده شهرها می‌توان با اقدام به موقع خطر سیر را تا حد زیادی کاهش داد.

نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: در مناطق روستایی مخصوصاً در دره‌ها می‌توان با ایجاد سدها و آبگیرهای کوچک کمک شایانی به ذخیره آب نزولات الهی مانند برف و باران کرد و سطح آب‌های زیرزمینی را بالا برده و آب شرب و کشاورزی روستایان را تامین کرد تا خطر جاری شدن سیل را نیز تا حد زیادی کاهش داد.

خمسه اظهار کرد: در داخل محدوده شهرها نیز با لایروبی بستر رودخانه‌ها و خارج کردن گل و لای از مسیر رودخانه و ساخت دیوار ساحلی ضمن از بین بردن خطر سیل با آزاد شدن فضای حریم و بستر رودخانه به نفع عموم با ساخت پارک و فضای گردشگری ساحلی در کنار رودخانه به مردم شریف منطقه خدمت کرد.

وی توضیح داد: با استفاده از ظرفیت تفریحی و گردشگری ساحل رودخانه و ایجاد سدهای تیوبی و مراکز قایقرانی ضمن ترویج ورزش قایقرانی و شنا، روح نشاط و شادی را در جامعه دمیده، سلامتی و تندرستی را به مردم هدیه دهیم.

نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: با اصلاح مسیر رودخانه‌ها مخصوصا در محدوده شهرها جلوی هدر رفت آب نیز گرفته می‌شود، با جلوگیری از پخش شدن آب در سطح وسیع، آب کمتر به زمین نفوذ کرده و کمتر بخار می‌شود و حیوانات آبزی رودخانه‌ای که در اغلب مناطق با خطر خشک شدن رودخانه و انقراض مواجه هستند را نجات داد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی