نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌‌ها: آبخیز داری و آبخوان‌داری از ضروریات توسعه کشاورزی و جلوگیری از نشست زمین است
دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
ساریخانی

ساریخانی با اشاره به اهمیت آبخیرداری و آبخوان‌داری در کشور و به ویژه استان فارس گفت: اگر می‌خواهیم کشاورزی توسعه پیدا کند و زمین نشست نکند باید توجه بیشتری به آبخیز‌داری و آبخوان‌داری کرد.

سینا ساریخانی نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها گفت: با اجرای عملیات آبخیزداری و آب‌خوان داری در تقویت سفره‌های آب زیر زمینی، یکی از اقداماتی است که می‌توان از خشکسالی و کاهش خسارات سیل در استان فارس جلوگیری کرد.

وی افزود: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از مؤثرترین راه‌ها در افزایش ذخایر آبی، احداث شبکه‌های پخش سیلاب از جمله سد و بند در پهنه دشت‌ها و دره‌هاست. از این رو با به کار گیری روش‌های ساده که قابلیت مشارکت‌پذیری بالایی در جوامع محلی و روستایی دارد، ضمن کاستن از هدر رفت آب‌های موجود در کشور و بازگرداندن آن‌ها به چرخه تولید کشاورزی و صنعتی می‌توان باعث تقویت و بهبود وضعیت آبخوان‌ها شده و از فرونشست زمین جلوگیری کرد و حتی در احیا جنگل، مراتع و خاک هم به نتایج خوبی رسید.

ساریخانی تصریح کرد: با مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی و پایدار دراز مدت و آینده‌نگر برای کشاورزی استان فارس و جامعه روستایی و عشایری باید در جهت حفظ، احیاء و بهره برداری صحیح از منابع آب و خاک دقیق و کوشا باشیم.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌‌ها گفت: آبخیزداری و آبخوان‌داری ضامن توسعه کشاورزی در حوزه‌های آبخیز است و توسعه کشاورزی در حوزه‌های آبخیز یعنی حفظ تعادل عرصه‌های منابع طبیعی، بهبود و استمرار تولیدات کشاورزی، بهبود معیشت آبخیزنشینان و پایداری سکونتگاه‌ها به‌ویژه در روستاها و ایجاد اشتغال جدید در محیط روستایی و به تبع آن، افزایش درآمد بیشتر برای ساکنان این حوزه‌ها و این یعنی حذف فقر در مناطق روستایی و کم برخودار و باعث افزایش امید، دلگرمی و خوداتکایی در بين مردم  می‌شود.

وی افزود: دولت به‌جای پرداخت خسارت به کشاورزان و دامداران در زمان وقوع حوادث طبیعی همچون خشکسالی و سیل که هزینه‌های زیادی هم متحمل می‌شود، با پرداخت هزینه کمتر و استفاده از اجرای بیشتر طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از وقوع حوادث طبیعی همچون  خشکسالی و سیل پیشگیری و جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه همیشه پیشگیری و آینده نگری هزینه‌اش کمتر از  جبران خسارت بوده است، تصریح کرد:

با استفاده از برنامه ریزی و مدیریت صحیح و نوین می‌توان از وقوع خیلی از خسارت‌ها جلوگیری کرد. البته سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در سال‌های گذشته، با توجه به ضرورت موجود، در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری طرح‌ها و اقدامات خوب و ماندگاری انجام داده اند و قطعاً هم ادامه خواهد داشت. و این جای تقدیر و تشکر ویژه‌ای دارد.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی