سروری در سومین اجلاس مجمع روسای کمیسیون‌های فرهنگی مطرح کرد: اختلال مدیریت در جامعه منجر به اختلال فرهنگی می‌شود
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
سروی

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در در سومین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی، بسترهای نرم افزاری فرهنگی جامعه را اساس مدیریت جامعه و اختلال در در فرهنگ عمومی را نتیجه اختلال در مدیریت دانست‌.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، پرویز سروری، رئیس شورای عالی استان‌ها و نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در اختتامیه سومین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیو‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی مراکز کلانشهرها و ششمین اجلاس شهرهای حماسه ساز انقلاب اسلامی که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد با بیان اینکه مهمترین شاخصه کار فرهنگی این است که به فرهنگ عمومی جامعه نگاه شود گفت: هرکجا فرهنگ عمومی جامعه دارای اختلال باشد؛ آن اختلال را در خود ببیند‌. به طور مثال در اوایل انقلاب فرهنگ انقلاب توانست فرهنگ عمومی را تحت تاثیر خود قرار دهد یعنی فرهنگ عمومی مردم به فرهنگ انقلابی تبدیل شد و مردم خود را منطبق با این امر فرهنگشان را بر پایه ساده زیستی عنوان می‌کردند و تظاهر‌ها به سمت جهادی بودن پیش می‌رفت از این رو زمینه ساز فرهنگ عمومی توانست بر سلطه شاهنشاهی غلبه کرده و حکومت پهلوی را شکست دهد‌. پس این موضوع فرهنگ عمومی به عنوان یک نماد تلقی می‌شود و جزو اصول اساسی و زیر ساختی است‌.

وی تأکید کرد: وقتی این فرهنگ دچار اختلال شود؛ قطعاً تبعات آن منجر به ایجاد زخم عمیق در جامعه خواهد شد‌.

نایب رئیس شورای شهر  با بیان اینکه در زمان مجلس هفتم که به عنوان نماینده خدمتگذار مردم بودم در جلساتی آماری که از  بخش فرهنگی به ما اعلام می‌شد؛ روند رو به رشدی را نشان می‌داد اما در واقع این آمارها صرفاً روی کاغذ بود گفت: زمانی که در کف جامعه باشیم می‌بینیم این آمارها با واقعیت منطبق نیست و این شکاف فرهنگی محصول کم کاری‌ها و ترک فعل‌های بسیاری از مدیران ان زمان بود که آمارها بهشتی اما واقعیت جهنمی بود؛ ما زمانی می‌توانیم عملکردها را مثبت تلقی کنیم که آثارها در جامعه مشهود باشد نه در آمارها‌.

وی اضافه کرد: مسئله اصلی در جامعه این است که ما به نرم‌افزار مدیریت شهری توجه بکنیم و سخت‌افزار باید به عنوان متغیر لحاظ شود یعنی ساخت و ساز، عمران، احداث پل، تونل، بزرگراه و آنچه که ضروریات مدیریت شهری است در کنار سیستم نرم افزار فرهنگی باشد چرا که اگر این دو در کنار هم قرار نگیرند قطعاً زمینه ضدیت فرهنگی بوجود می‌آید‌.

سروری با تأکید بر اینکه ما اگر نتوانیم در مسئله فرهنگی حرف اصلی را بزنیم حرف اصلی در جای دیگر زده خواهد شد افزود: این اتفاق می‌تواند زمینه ایجاد اختلال عمیق در حوزه فرهنگی شود‌. به طوری که خط فرهنگی و محصول تلاش ما از سوی کسانی ترسیم خواهد شد که هویت ما بر ضدیت با آن‌هاست؛ این مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه کرد‌.

وی با انتقاد از اینکه متأسفانه ظرفیت‌های فرهنگی ما همچنان بروز نشده است خاطر نشان نشان کرد: ما می‌یبینیم حرکت جامعه به سمت توسعه پیش رفته اما ما همچنان در اجرای مدل‌های گذشته دست و پا می‌زنیم‌. مبانی ما درست است اما مدل‌های ما درست نیست‌. به طور مثال مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر کار ایده آلی بود که توسط مدیریت شهری اجرا شد و توانست ما را در حوزه فرهنگ عمومی ارتقاء دهد چرا که این کار منطبق با مدل‌ها و مبانی فرهنگ اسلامی و طبق اصول اجرا شده بود‌.

نایب رئیس شورای شهر تهران یادآور شد که در موقعیت کنونی فرهنگی کشور نمی توانیم با نگاه سنتی به برنامه‌های فرهنگی مذهبی، شاهد دریافت یک خروجی جدی باشیم از این رو اگر بتوانیم در حوزه فرهنگی قاعده مند عمل کنیم و زمینه تغییر مدل‌ها را عملی کنیم می‌توان پیام فرهنگی با بار مثبت را به جامعه القا کرد و مهمترین اثر بخشی پیام‌های فرهنگی تغییر و بروز آوری همین مدل‌هاست‌.

وی اضافه کرد: امروز احساس می‌شود که شورای ششم در کل کشور توانسته حرفی برای گفتن در حوزه فرهنگی داشته باشد و این تاثیر گذاری در تمام لایه‌های فرهنگی در مختصات جمهوری اسلامی محسوس است چرا که نگاه مدل سازی نوین که از تهران آغاز شده در دیگر شهرهای کشور دیده می‌شود‌.

نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تهران به دلیل پایتخت بودن تجمیع بسیاری از هویت‌هاست اظهار کرد: ما بسیاری از اقوام سراسر ایران را در تهران می‌بینیم و کمتر هویتی از خود تهرانی‌ها مشاهده می‌شود از این رو زمانی که کاری در تهران انجام ‌می‌شود اثرگذاری آن در کل کشور نمایان می‌شود و این قوت‌ها متعلق به تنام ادبان، مذاهب و فرهنگ‌هاست؛ قطعاً مهمترین کاری که باید انجام بدهیم این است که چنین نشست‌هایی باید منجر به تبادل برنامه‌ها و ظرفیت‌های مثبت استان‌هاست‌.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم رویدادهای فرهنگی را به نحو شایسته‌ای به هم منتقل کنیم اتفاق مبارکی است؛ ما در شورای عالی استان‌ها مجمع‌های تخصصی را با ظرفیت‌های شناختی در دستور کار داریم تا بگونه‌ای موضوعات را مصوب کنیم که آثار آن در تمام لایه‌های جامعه ایران موثر باشد‌.

سروری در پایان خواستار تعاملات عمیق تر کمیسیون‌های فرهنگی در برنامه ریزی‌ها و تبادل اطلاعات شد تا زمینه افزایش سرانه‌های فرهنگی در کشور افزایش یابد‌.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی