نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها: سیاست‌های غلط آبی به بحران آب دامن زده است
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
بانشی

بانشی با بیان اینکه سیاست‌های غلط منجر به شکل‌گیری بحران آب در کشور شده است گفت: اجازه برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی و سیاست‌های غلط منجر به خشک شدن دریاچه‌های درون سرزمینی و قنوات و رودخانه‌ها شده است.

هاشم بانشی نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها در نطق پیش از دستور خود در نوزدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که با حضور وزیر نیرو برگزار می‌شد، گفت: یکی از دغدغه شوراها این است که با وجود تبصره ۲ ذیل بند ب ماده ۲ قانون درآمد پایدار که تاکید بر تکلیف دستگاه‌های اجرایی ذیربط مبنی بر جابجایی تاسیسات آن‌ها هنگام اجرای طرح‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شده، که متاسفانه این مشکل آن طور که باید و شاید برطرف نشده است و دستگاه‌های مربوطه نیز دلایلی از جمله عدم پیش بینی اعتبار و واگذاری امور دستگاه‌ها به شرکت‌های تابعه است.

بانشی ادامه داد: برنامه ریزی وزارت نیرو برای تامین آب پایدار برای سکونتگاه‌های شهری و روستایی به ویژه در مناطق خشک و بیابانی و مرزی است. این مسئله تبدیل به دغدغه شوراها شده و به عنوان یک مطالبه جمعی از شوراها خواسته می‌شود.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: از آنجایی که برخی از رودخانه‌ها کشور در حوزه خدمات شهرها قرار گرفته است و لازم است تقسیم وظایف مشخص میان وزارت نیرو و شهرداری مربوط برای ساماندهی رودخانه‌ها و مدیریت سیلاب‌ها صورت گیرد. بی توجهی به مسائل رودخانه‌های بالادست و خارج از محدوده شهری مسائل و مشکلاتی برای شهرداری‌ها به وجود آورده است و هزینه‌هایی را به شهرداری‌ها تحمیل می‌کند.

وی اضافه کرد: مسئله بعدی همکاری دو طرفه شوراها و وزارت نیرو در خصوص تامین روشنایی گذرگاه های شهری و روستایی است که نقش مهمی در ارتقاء کیفیت و امنیت زندگی شهروندان دارد و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز می‌توانند با صرفه جویی در مصرف به وزارت نیرو کمک برساند.

بانشی اظهار کرد: در‌حوزه کشاوری یک موضوع جدی وجود دارد و آن عدم مدیریت منابع آب است. از این رو درخواست نظارت بیشتر بر تخصیص آب داریم. برای کشاورزی یک حق آبه‌ای از سدها وجود دارد که باید این مسئله مدیریت شود. متاسفانه بی عدالتی را در این حوزه می بینیم و امیدوارم این مشکل حل شود.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: در دهه‌های گذشته صدور بی‌رویه برداشت آب‌های زیرزمینی انجام شد که اکنون به بک بحران تبدیل شده است و امروز با کسری بیش از حد منابع زیرزمینی روبه‌رو هستیم.

وی افزود: متاسفانه سیاست‌های غلط آبی منجر به خشک شدن دریاچه‌های درون سرزمینی از جمله ارومیه، بختگان، پریشان، هامون و … شده است و باید اقدامات شایسته‌ای برای جلوگیری از این بی‌مدیریتی و بحران گرفته شود.


پایان پیام/

شبکه های اجتماعی