نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها: ایلام، نماد محرومیت در کشور است
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
بیگی

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه استان ایلام با داشتن ۱۴ درصد از ذخایر نفت و گاز کشور نماد محرومیت در کشور است،گفت: این در حالی است که ایلام محروم نیست بلکه از نبود مدیریت کارآمد رنج می‌برد.

حمدالله بیگی نماینده استان ایلام نطق پیش از دستور خود در نوزدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که با حضور وزیر نیرو برگزار می شد گفت: بحران آب به مشکلات ناشی از کمبود آب کمی و کیفی آب در حوزه تقاضا اشاره دارد که در حوزه اقتصاد تاثیر زیادی دارد. این بحران نتیجه ضعف مدیریت آب بوده و نیازمند ارائه راهکارهای مدیریتی کارآمد برای برون رفت از این بحران است.

وی افزود: کمبود آب از چالش‌های زیست محیطی است که حتی قطعی برق در شهرستان‌ها نیز از این مسئله متاثر است.

بیگی تصریح کرد: جمع آوری فاضلاب و تصفیه پساب‌های شهری یکی از راهکارهای اساسی است که متاسفانه در شهرهای بزرگ هم زیرساخت‌ها لازم موجود نیست.

نماینده ایلام در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: وزارت نیرو با همکاری شوراها می‌تواند نقش مهمی در مدیریت یکپارچه شهری داشته باشد.

وی ادامه داد: پروژه‌های مسکن مهر به دلیل نداشتن انشعابات آب و فاضلاب امکان زیست ندارند و باید فکری به حال آن‌ها کرد.

بیگی بیام کرد: بسیاری از قنات‌های کشور که همچنان وظیفه تامین منابع آب مردم به ویژه در روستاها را دارند نیازمند لایروبی و بازسازی هستند تا این میراث ملی حفظ شود و از مهاجرت مردم جلوگیری کند.

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: سیاستهای کشورهای همسایه از جمله ترکیه مهار آب‌های سطحی است و افزون بر آسیب به کشورهای همسایه موجب توسعه این کشورها شده است و اما در ایران رودخانه‌هایی مانند کارون وارد دریا می‌شود از دست می‌رود، در صورتی که در داخل کشور به شدت نیاز به منابع آبی داریم.

وی اظهار داشت: فرونشست زمین، طوفان گرد و غبار، مهاجرت، درگیری بر سر آب و … مسائل مهم در حوزه‌های آب است که ضروری است با به کارگیری مدیران کارآمد بسیاری از این مشکلات را حل کرد.

بیگی تصریح کرد: استان ایلام با داشتن ۱۴ درصد از ذخایر نفت و گاز کشور نماد محرومیت در کشور است، این در حالی است که ایلام محروم نیست بلکه از  نبود مدیریت کارآمد رنج می‌برد.

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: ایلام جایی است که مادران داغدیده شهادت فرزندان‌شان را زیر چادر جشن می گرفتند و ما به عنوان مرزبانان واقعی دلاور مردانی را تقدیم کشور کردیم تا از جمهوری اسلامی ایران دفاع کنیم.

وی افزود: در دولت گذشته اقداماتی در حوزه آب در استان ایلام صورت گرفت و منتظر عملیاتی شدن آن در دولت سیزدهم بودیم که تاکنون هیچ کاری صورت نگرفته است.

بیگی اضافه کرد: یکی از اقدامات مثبت دولت کنونی جلوگیری از قطعی برق بود که اکنون هر روز شاهد قطعی برق در منطقه هستیم و خسارت این قطعی‌ها کمتر از تورم و گرانی نیست.

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: استان ایلام دارای منابع بزرگ آبی است اما هیچ برنامه جدی برای تامین آب مورد نیاز شهرها و روستاها صورت نگرفته است.

عضو شورای شهرستان ملکشاهی خطاب به وزیر کشور بیان کرد: به نمایندگی از مردم ملکشاهی خواستارم قول‌هایی که در سفر مهرماه ۱۴۰۰ ریاست جمهوری از سوی شما به عنوان وزیر معین رئیس جمهور به شهرستان ملکشاهی داده شد و به عنوان مصوبه سفر ریاست جمهوری تصویب شد عمل شود. 

وی افزود: تکمیل اعتبار تصفیه خانه آب شرب و تکمیل بیمارستان این شهرستان قول‌هایی بود که تصویب شد اما هیچ کدام تاکنون انجام نشده است.

بیگی تصریح کرد: این در حالی است که پروژه تصفیه خانه که در حوزه کاری شما بود بعد از پایان سفر، شرکت آبفای استان با خاتمه دادن به پیمان و خلع ید پیمانکار، تعطیل و متروکه شده است.
پایان پیام/

شبکه های اجتماعی