نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها: عدم اختصاص حق آبه، خسارات جبران ناپذیری به کشاورزان شهرستان ملکان وارد می‌کند
شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
نوروززاده

نوروز زاده با بیان اینکه حق آبه کشاورزی شهرستان ملکان پرداخت نمی شود گفت: این مسئله خسارات زیاد و جبران ناپذیری به بخش کشاورزی شهرستان ملکان وارد می‌کند.

وحید نوروز زاده نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه شهرستان ملکان یکی از شهرستان‌های جنوب غربی استان آذربایجان شرقی و قطب تولید انگور در سطح این استان است گفت: این شهرستان به «الهه انگور» و سرزمین خوشه‌های طلایی مشهور است.

عضو شورای شهر ملکان افزود: این شهر یک شهر کشاورزی و صنعتی بوده و کارخانه‌های متعدد سبزه‌ پاک‌کنی (پاک کردن کشمش) و شرکت‌های صادراتی این محصول در آن فعال‌اند. کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و کانادا، بزرگ‌ترین واردکنندگان محصولات خشکبار انگور این شهر به حساب می‌آیند.

نوروز زاده تصریح کرد: این شهرستان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ و جوجه یک روزه در استان است. همچنین عمده‌ترین صنایع شهرستان ملکان، صنایع تبدیلی مرتبط با فراورده‌های کشاورزی بوده و اصلی‌ترین خشکبار تولیدی کشمش معروف به سبزه است که در دو نوع کالفرم و سبزه زرد تولید می‌شود.

نماینده آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: از دیگر فراورده‌های تبدیلی کشاورزی این شهرستان رب گوجه فرنگی است. ملکان به سبب حاصل‌خیزی خاک و آب و هوا نیکو، مرکز کشاورزی مهمی است که عمده محصولات آن غلات، میوه به ویژه انگور، صیفی جات و سیب زمینی است.

عضو شورای شهرستان ملکان با بیان اینکه این شهرستان دارای دو رودخانه فصلی است عنوان کرد:  رودخانه مردق (مردق چای) که در منطقه به مردی معروف است با آبدهی متوسط ۱۳۲ میلیون متر مکعب در سال از دامنه جنوبی کوه سهند سرچشمه گرفته و در جهت جنوب جریان یافته و با اتصال شاخه‌های فرعی نظیر مغانجیق چای مسیر خود را به شهر مراغه ادامه داده و از داخل شهر ملکان گذشته و وارد دریاچه اورمیه می‌شود که متاسفانه در حال حاضر به‌دلیل خشکسالی و عدم مدیریت بهینه منابع آبی تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: رودخانه دیگر، رودخانه لیلان چای است که از کوه‌های سهند سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه از دو شاخه اصلی تشکیل شده یکی به نام بلوک آباد و دیگری به نام سراجو چای که در محلی به نام روستای کوسه صفر بهم می‌رسند و رودخانه لیلا چای را تشکیل می‌دهند و بعد این دو رودخانه به سمت جنوب غربی حرکت کرده و در روستای باغچه دیزج شاخه‌های کوچکی هم از روستای تپه آغ‌بلاغ را دریافت کرده و پس از عبور از روستای سرسبز و گردشگری باباقاضی و قوش‌قیه جیغالو و شیرین کند در داخل شهر میاندوآب وارد زرینه‌رود می‌شود که این رودخانه نیز متاسفانه در حال وضعیت خوبی ندارد.

نوروز زاده تصریح کرد: در حالی‌که این شهرستان با ۱۱ هزار هکتار باغ انگور قطب باغداری استان است و منبع درآمد و معیشت مردم این شهرستان از راه باغداری و مبتنی بر کشاورزی تامین می‌شود و بالاترین نرخ بیکاری نیز در استان مربوط به این شهرستان است متاسفانه چندی است تحت تاثیر مدیریت ضعیف، عدم اختصاص حق آبه قانونی در زمان مساعد و عدم وجود زیر ساخت‌های بهینه و مناسب از جمله دریچه‌ها و کانال‌ها و هدر رفت آب و برداشت‌های بی‌رویه در بالا دست و عدم نظارت صحیح و قانونی و ... کشاورزی شهرستان تحت تاثیر قرار گرفته و در آستانه نابودی است.

نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: از این رو از مسئولان آبفای وزارت نیرو می‌خواهیم در جهت رسیدگی به مشکلات کشاورزان، حق آبه شهرستان از رودخانه مردق چای مراغه و سد شهید کاظمی میاندواب را به‌صورت مستقیم و منظم تحویل اتحادیه آببران شهرستان قرار دهند. بی شک اهمال و سستی مسئولان در این امر، خسارت جبران ناپذیری را به بخش کشاورزی شهرستان و استان وارد خواهد کرد.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی