نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها: حاشیه نشینی به یک معضل اجتماعی – امنیتی در سیستان و بلوچستان تبدیل شده است
سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
عزیزی

عزیزی با بیان اینکه فقر و خشکسالی سبب ایجاد حاشیه‌نشینی در شهرها شده است تصریح کرد: حاشیه‌نشینی یکی از مشکلات جدی سیستان و بلوچستان است و تبدیل به معضل امنیتی – اجتماعی در این حوزه شده است.

محمد کریم عزیزی نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه استان سیستان و بلوپستان یکی از بزرگترین و پهناورترین استان‌های کشور است گفت: این منطقه با وجود داشتن منابع غنی طبیعی از جمله نفت، گاز، معادن و آب‌های زیرزمینی، با مشکلات و معضلات متعددی مواجه است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر در این استان رخ داده، حاشیه‌نشینی است. حاشیه‌نشینی به معنای ترک کردن مناطق روستایی و مهاجرت به شهرها است. این مسئله در استان سیستان و بلوچستان به دلیل عوامل مختلفی از جمله بیکاری، فقر، نبود زیرساخت‌های کافی و کمبود امکانات عمومی و تحصیلات، رواج دارد.

عزیزی ادامه داد: بیکاری و فقر در شهرها و روستاهای این استان، مهاجرت بسیاری از افراد را به سمت شهرهای بزرگ مانند زاهدان و چابهار ایجاد کرده است. علاوه بر این، نبود زیرساخت‌های کافی و کمبود امکانات عمومی مانند بیمارستان و مدارس باعث شده است که مردم این مناطق به سمت شهرهای بزرگتر هجرت کنند.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: این مسئله در برخی مناطق از استان به خصوص در حوزه‌هایی که در مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان قرار دارند، بسیار شدیدتر است. حاشیه‌نشینی در این مناطق به دلیل فشارهای مرزی، نبود امنیت کافی، تلاش برای فرار از جنگ و تأمین زندگی بهتر در شهرهای بزرگ، رواج دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه این یک مشکل جدی است و به افزایش جرم و جنایت نیز منجر می‌شود. این در صورتی است که نیروی کار از روستاها به دلایل گوناگون مهاجرت می کنند و در حاشیه شهرها به مشاغل کاذب یا غیرقانونی روی می آورند.

عزیزی تصریح کرد: این مسئله نیازمند توجه جدی دولت و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف به ویژه ایجاد شغل است. اما متاسفانه تاکنون اقدامات جدی در این حوزه صورت نگرفته است و مردمی که در روستاها شغل خود را از دست داده اند و توان مهاجرت به شهرهای گران را ندارند مجبورند در حاشیه شهرها ساکن شوند و یا به حلبی آبادها پناه ببرند.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی