نماینده استان اردبیل در شورای عالی استان‌ها: استفاده بهینه از کالاهای قاچاق کشف شده بخشی از نیاز کشور به کالاهای اساسی را مرتفع می‌کند
يکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
نعمتی

نعمتی با بیان اینکه متاسفانه کالاهای قاچاق کشف شده به درستی مورد بهره برداری قرار نمی گیرند. گفت: این کالاها ارزش اقتصادی بالایی دارند و استفاده بهینه از آن‌ها می‌تواند بخشی از نیاز کشور را برطرف کند.

 ناصر نعمتی نماینده استان اردبیل در شورای عالی استان‌‎ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه قاچاق کالا درکشور معضل بزرگی است گفت: این پدیده مانع از رشد تولید و کاهش بیکاری و مهار تورم بوده و آثار منفی و مخربی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی اجتماعی در پی دارد.

وی افزود: همچنین بی‌ثباتی اقتصادی، اختلال در بازار و حتی ورشکستگی صنایع داخلی و اتلاف منابع ارزی و ... از پیامدهای قاچاق است.

نعمتی تصریح کرد: برابر ماده ۵۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستگاه‌های کاشف و ضابطبن از جمله فراجا موظفند که کالاهای قاچاق مکشوفه وکلیه اموال منقول و غیرمنقول و وسایل نقلیه اعم از زمینی، هوایی، دریایی را که در اجرای این قانون توقیف می‌شوند «به استثنای کالاهای ممنوع» همراه با رونوشت صورتجلسه کشف و توقیف با تشخیص اولیه ارزش کالاها، تحویل «سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی» نمایند و این سازمان هم اقدام به نگهداری این کالاها می‌کند که فروش یا امحائ یا واگذاری این اموال مکشوفه، منوط به رأی قطعی مراجع ذیصلاح است.

نماینده استان اردبیل در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: مهمترین اقلام کالای قاچاق، شامل سوخت، البسه، دارو، مواد غذایی، لوازم الکترونیکی، لوازم آرایشی و غیره بوده که فراجا با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح قضایی اقدامات لازم را در خصوص کشف کالا توقیف و پلمپ مکان مکشوفه و تحویل کالا به سازمان‌های متولی جهت تعیین تکلیف قضایی انجام می‌دهد. و اقدامات فراجا و پلیس در انجام این ماموریت‌های انتظامی در خصوص کشفییات همواره دستاوردهای بزرگی در سطح کلان کشوری و توسعه اقتصادی بوده است.

نعمتی اضافه کرد: مخصوصا بعد از حذف ارز ترجیحی در یک سال گذشته اقدامات فراجا به سوی مبارزه با احتکار کالاهای اساسی جهت گیری شده و موفقیت‍های بزرگی هم بدست آمده است. اما در این مسیر به نظر می‌رسد که اقدامات لازم و کافی برای استفاده بهینه در نظر گرفته نشده است تا جلوی هدر رفت این نوع کالاها به‌خصوص کالاهای اساسی گرفته شود.

وی بیان داشت: چون کالاهای اساسی بعد از کشف توسط فراجا تحویل سازمان جمع آوری اموال تملیکی می‌گردد و به‌جای اینکه به طور شایسته مورد استفاده قرار گیرد در انبارهای تملیکی مانده، فاسد می‌شوند که هیچ بلکه هزینه دیگری هم برای معدوم سازی آن‌ها لازم است.

رئیس شورای شهرستان نیر تصریح کرد: در این خصوص بایستی از زحمات شبانه - روزی نیروهای زحمتکش فراجا و همچنین قوه قضائییه تشکر و سپاسگزاری می‌گردد که همیشه در انجام این وظیفه مهم موفق عمل کرده و دستاوردهای بزرگی برای کشور داشته‌اند.

نعمتی افزود: حالا سؤال اینجاست. چرا این کالاهای اساسی جهت استفاده به‌موقع، به سوی اقشار نیازمند جامعه از جمله کمیته امداد حضرت امام (ره) یا سازمان بهزیستی هدایت نمی‌گردد تا مقداری از نیازمندی‌های کشور این خصوص مرتفع گردد و هم جلوی هدر رفت آن‌ها و همچنین جلوی هزینه اضافی در این خصوص هم گرفته شود.

نماینده استان اردبیل در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: اگر در این خصوص رأی قطعی مراجع و مبادی ذیصلاح صادرگردد و این نوع کالاها به سوی اقشار نیازمند هدایت گردد آثار مثبت و مؤثری به همراه خواهد داشت و از هدر رفت کالاهای اساسی جلوگیری می‌شود و جلوی هزینه اضافی برای معدوم سازی نیز گرفته خواهد شد.

وی بیان داشت: همچنین نیازمندی‌های اقشار نیازمند جامعه تا اندازه‌ای برطرف خواهد شد و از سوی دیگر تمایل مردم برای همکاری با فراجا دراین خصوص افزایش خواهد داشت.

نعمتی اضافه کرد: این کار باعث می‌شود آثار ملموس کالاهای اساسی کشف شده را مردم دیده شود و مسیر مبارزه با قاچاق کالا به‌صورت زنجیره از مبارزه تا استفاده برای مردم روشن خواهد شد.

نماینده استان اردبیل در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: این حرکت امید را در دل مردم برای مبارزه موفق با قاچاق کالا بالا خواهد برد و سرمایه اجتماعی نظام مقدس حکمرانی کشور را افزایش می‌دهد. از این رو امیدواریم مسئولین زیربط در این خصوص عنایت ویژه داسته باشند تا شاهد آثار مثبت و مؤثری در زمینه های ذکر شده باشیم.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی