نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها: موانع پیش روی توسعه بوم‌گردی سبب از بین رفتن زمین‌های کشاورزی استان گیلان می‌شود
پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
قاسمی

قاسمی جیردهی با بیان اینکه استان گیلان در حوزه گردشگری و کشاورزی ظرفیت‌های قابل توجهی دارد گفت: متاسفانه موانع قانونی و ضعف زیرساخت‌ها مشکلات جدی برای استان گیلان در این دو حوزه فراهم کردن است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، جعفر قاسمی جیردهی نماینده استان گیلان و رئیس کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی شورای عالی استان‌ها در نطق پیش از دستور خود در هجدهمین اجلاس شورای عالی با بیان اینکه استان گیلان با داشتن جلگه‌ها و سواحل و رودخانه‌ها و جنگل‌های بی‌شمار مقصد خوبی برای گردشگران و سرمایه‌گذاران داخلی خارجی است گفت: این استان در طول ۸ سال دفاع مقدس در کنار ملت غیور ایران ایستادند و وظیفه خود در خدمت به وطن را انجام دادند.

وی افزود: استان گیلان رتبه اول تولید فندق و گیاهان دارویی و رتبه دوم چای و کیوی و رتبه چهارم در تولید برخی از مرکبات را دارد. استانی با این ظرفیت کشاورزی و قابلیت تولیدی از داشتن صنایع تبدیلی محروم است و مجبور به خام فروشی است. برمثال این استان با وجود رتبه اول فندق نقشی در بسته بندی و قیمت گذاری این محصول را ندارند در صورتی که استان‌های مجاور این نقش را برعهده دارند‌.

قاسمی جیردهی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه سال گذشته بسته بودن راه صادرات مرکبات از جمله کیوی باعث از بین رفتن محصولات و متضرر شدن کشاورزان شدند. از این رو وزارت جهاد کشاورزی باید ۳‌ ماه پیش از برداشت محصول کارهای مربوط به تسهیل صادرات را پیش بینی کنند و خرید تضمینی محصولات غیر صادراتی را انجام دهند.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها همچنین به ظرفیت‌های گردشگری استان گیلان بیان کرد: این استان یکی از استان‌های اول در جذب گردشگر است اما زیر ساخت مناسب ندارد.

قاسمی جیردهی ادامه داد: در حوزه گردشگری بوم‌گردی اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند از نابودی زمین‌های کشاورزی جلوگیری کند اما موانع قانونی و زیرساختی سبب شده است که کشاورز نتواند از این فرصت استفاده کند و مجبور است زمین خود را برای ساخت ویلا بفروشد و مهاجرت کند. این در صورتی است که توسعه بوم گردی علاوه بر توسعه اقتصادی استان می‌تواند شکل پایدار و سالمی از صنعت گردشگری را ایجاد کند و اشتغال بالایی داشته باشد و محیط زیست را هم حفظ کند.

وی در خصوص راه‌های ارتباطی استان گیلان گفت: توسعه بزرگراه‌ها و جاده‌های درون استانی بر استانی با ویژگی‌های استان گيلان بسیار مهم است و سبب راحتی ورود گردشگر به استان و کاهش مصرف سوخت و کاهش تصادفات می شود.


پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی