نماینده استان قم در شورای عالی استان ها: تغییر الگوی کشت در قم از جمله راهکارهای مقابله با بحران کم آبی است
يکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
شریفی

شریفی گفت: از جمله راهکاری‌های مؤثر در مقابله با مشکل کم آبی در بخش کشاورزی، تغییر الگوی کشت در قم است که در این راستا کشت گلخانه‌ای در سطح استان می‌بایست توسعه یابد و با این شرایط ضرورت دارد تا کشت محصول‌های کشاورزی زودرس که به دوره آبیاری کمتری احتیاج دارند نیز در دستور کار قرار گیرد.

حسن شریفی نماینده استان قم در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با بیان اینکه خشکسالی و تنش‌های آبی این روزها به اصلی ترین چالش اکثر استان‌ها تبدیل شده و گریبان بسیاری از شهرهای کشور را گرفته است، گفت:  قم نیز از این ماجرا مستثنی نبوده و اغراق نیست اگر بگوییم تأمین آب، بزرگترین دغدغه و مشکل استان قم است.

وی افزود: قم با مساحت حدود ۱۱ هزار کیلومتری در منطقه‌ای کویری کشور قرار گرفته و از جهت بارش نزولات آسمانی، در ردیف استان‌های کم بارش قرار دارد و در اکثر سفره‌های آب زیرزمینی موجود در استان قم، افت سطح آب و کاهش کیفیت آب به یک پدیده دائمی و مستمر تبدیل شده است.

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: متأسفانه میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی استان فراتر از استانداردهای تعیین شده و به مراتب بیش از میزان آب تجدید شونده است که بی شک مخاطراتی از قبیل فرونشست زمین و کاهش کیفیت آب‌های استحصالی را موجب می‌گردد. در مناطق خشک و نیمه ‏خشک مانند استان قم، مدیریت منابع آب به خصوص در بخش کشاورزی، اهمیت زیادی دارد.

شریفی خاطرنشان کرد: اجرای طرح تغییر الگوی کشت که موجب افزایش کاشت گیاهان کم‌آبر و متناسب با شرایط آب و هوایی قم می‌شود، در کنار تجهیز کردن باغ‌ها و مزارع استان به سامانه‌های نوین آبیاری که مصرف آب را تا حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد می‌بایست به عنوان مهمترین راهکارهای سازمان جهاد کشاورزی قم مورد توجه باشد.

نماینده استان قم در شورای عالی استان ها اظهار داشت: از جمله راهکاری‌های مؤثر در مقابله با مشکل کم آبی در بخش کشاورزی، تغییر الگوی کشت در قم است که در این راستا کشت گلخانه‌ای در سطح استان می‌بایست توسعه یابد و با این شرایط ضرورت دارد تا کشت محصول‌های کشاورزی زودرس که به دوره آبیاری کمتری احتیاج دارند نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان تصریح نمود:  طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان و یا از دریای خزر به استان قم باید با جدیت بیشتر پیگیری شود. همچنین  جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب شهر نیز از مسائلی مهمی است که باید به آن توجه ویژه شود.

 

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی