نماینده استان البرز در شورای عالی استان ها: طالقان از مشکل کم آبی به‌خاطر سوء مدیریت در منابع آب رنج می برد
چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
بذرگری

طالقان شریان حیاتی و تأمین کننده‌ی بخش عمده‌ی آب شرب و کشاورزی پایتخت و استان های همجوار، خود از مشکل کم آبی به‌خاطر سوء مدیریت در منابع آب رنج می برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، ایرج بذرگری نماینده استان البرز در شورای عالی استان‌ ها در گفت و گو با روابط عمومی شورای اسلامی استان البرز بیان کرد: طالقان پهناورترین شهرستان استان البرز با موقعیت مکانی روستایی است، اما متاسفانه در عمده‌ی روستاها مدیریت بر منابع آب به شکل سازمان یافته وجود ندارد و این باعث کمبود و فقر آب شرب و کشاورزی شده است، که اگر سازمان محترم آبفای استان شهرستان، روستاهای منطقه را تحت پوشش قرار داده و استعدادها و منابع را خوب شناسایی و مدیریت کنند به قطع یقین این مشکلات برطرف خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات، پژوهش و فناوری‌های دانش بنیان در شورای عالی استان ها تصریح کرد: شهروندان طالقانی از آب رودخانه و سد طالقان هیچ بهره‌ای نمی برند و این در حالی است که بخش عمده ای از آب شرب و کشاورزی استان‌های همجوار مانند قزوین، تهران و... از این محل تامین می شود. به علت عدم اختصاص بخشی کوچکی از آب رودخانه و سد به بخش کشاورزی منطقه ی طالقان؛ متاسفانه آب چشمه سارها که منبع آب شیرین و گوارا هستند به این  بخش اختصاص یافته است و همین موضوع باعث شده که هم در زمینه ی آب شرب و هم آب کشاورزی مشکلات زیادی ایجاد شود.

عضو شورای شهرستان طالقان بیان کرد: علی‌رغم پیگیری‌های متعدد شوراهای این شهرستان با سازمان آبفای روستایی و آب منطقه ای و همچنین طرح و پیگیری در شورای عالی استان ها و وزارتخانه‌های مرتبط تاکنون نتیجه مناسبی حاصل نشده است.

بذرگری در ادامه افزود: بنده بارها  بر حقابه‌ی ریالی و فیزیکی تاکیدکرده ام و اعتقاد دارم حقابه ی فیزیکی از اهمیت بالاتری برخوردار است و این موضوع را از موارد ضروری و چند فوریتی می‌دانم و انتظار دارم در سرفصل دفتر اجرای برنامه‌های جدی و اولویت دار سازمان محترم آب منطقه ای قرارگیرد.

 وی همچنین ادامه داد: صنعت اشتغالزا و با ارزش این منطقه که متناسب با اکوسیستم خاص و اقلیم پرجاذبه ی منطقه می‌باشد و می‌تواند درآمد زایی واقعی و پایدار و بنیادی ایجاد کند، باغداری توسعه یافته، نوین و دانش بنیان است و این ممکن نیست مگر با اختصاص سهم حتی بسیار اندکی از آب رودخانه ی طالقان در امر کشاورزی و باغداری و تامین بودجه و اعتبارات کافی برای ایجاد ذخایر آبی مناسب و لوله گذاری و هدایت آبها به بسترها و زمین‌های مستعد که بهترین و بزرگترین خدمت به مردم در مسیر تحقق درآمدهای پایدار است.

نماینده البرز در شورای عالی استان ها در پایان تصریح کرد: در این صورت مهاجرت معکوس صورت می گیرد، و جوانان تحصیل‌کرده و نخبه منطقه در همین شهرستان مشغول به‌کار می شوند و انشالله شهرستان به سطح و جایگاه شایسته و مطلوب ارتقاء می یابد.

پایان پیام/
 

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی