نماینده استان اردبیل در شورای عالی استان‌ها: اردبیل استانی با ظرفیت‌های گردشگری بی‌شمار و زیرساخت‌های ضعیف است
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
نعمتی

نعمتی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل گفت: متاسفانه نبود زیرساخت‌های مناسب و سرمایه‌گذاری کم در حوزه گردشگری سبب شده است امکانات موجود جوابگوی نیازهای گردشگران نباشد.

ناصر نعمتی نماینده استان اردبیل در شورای عالی استان‌ها استان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه استان دارالارشاد و حسینی اردبیل با تقدیم ۳۴۰۰ شهید والامقام، در درجه اول یک استان شهید پرور شناخته می‌شود گفت: استان اردبیل به برکت خون این شهیدان دارای جاذبه‌های گردشگری و توریستی بی نظیری، است و مورد توجه ملل مختلف جهان و مردم شریف کشور عزیزمان ایران قرار گرفته است.

وی افزود: استان اردبیل دارای دوازده شهرستان است که بیشتر این شهرستان‌ها نام زیبای توریستی و گردشگری را یدک می‌کشند و بر این اساس هم این استان و شهرستان‌هایش، مقصد بازدید پرشماری از مسافرین گردشگر خارجی و داخلی قرار گرفته است.

نعمتی با بیان اینکه شهرستان سرعین به آب شهر ایران معروف است گفت: سرعین بخاطر آبگرم‌های معدنی‌اش در جهان مشهور شده است و در تمام فصول سال مورد توجه مسافرین داخلی  و خارجی بوده و هست. بر اساس آمار تنها در دو روز یعنی چهاردهم و پانزدهم خرداد بیش از 410 هزار خودرو به عنوان مسافر وارد استان اردبیل شده است که بیشتر آن‌ها سرعین را مقصد گردشگری خود انتخاب کرده بودند.

نماینده استان اردبیل در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: وجود تعداد زیاد گردشگر در سرعین سبب تکمیل شدن ظرفیت این شهرستان شده است و زیرساخت‌های این شهرستان جوابگوی نیاز تعداد زیاد مسافران نیست. بنابراین باید فکری به حال این موضوع کرد. از این رو مسئولان کشوری و استانی باید با تقویت زیرساخت‌های شهرستان‌های اطراف و مشابه سرعین ضمن جذب بیشتر گردشگر، از فشار تعداد بالای گردشگر شهرستان سرعین بکاهند و به سمت سایر شهرستان‌ها هدایت کنند.

سخنگوی شورای استان اردبیل با بیان اینکه شهرستان نیر نمونه خوبی برای توسعه زیرساخت‌هاست گفت: شهرستان نیر، که دروازه ورودی غربی استان اردبیل و شهر سرعین و هم مرز با شهر سرعین است، به سرزمین چشمه‌های  بهشتی مشهور است و چشمه سارهای جوشان و خروشان این شهرستان بنام «بولاقلار» بسیار زیبا و روح نواز است و مقصد بسیاری از مسافران داخلی حتی خارجی است. حتی روستاهای گردشگری و توریستی این شهرستان بنام‌های روستای کورعباسلو با کوه معروف «بؤینو یؤغون» که قدمت آثار این کوه کنده کاری شده به پنج الی هفت هزار سال قبل باز می‌گردد.

وی ادامه داد: همچنین سد یامچی بهترین منظره چشم نواز این شهرستان است که در روستای یامچی علیا واقع است. و یا غارهای چند هزار ساله روستای گلستان و روستای اباذر که در این شهرستان واقع شده‌اند اما متآسفانه در زمینه گردشگری و تورستی هیچ قدمی برای جذب گردشگر برداشته نشده است.

نعمتی تصریح کرد: در حالیکه شهرستان نیر می‌تواند مقصد سر ریز مسافران شهر سرعین باشد چون در یک منطقه قرار دارند و قبلا هم این دو شهرستان، یک شهرستان بوده‌اند دادن مجوزها و مطالعات علمی و منطقی می‌تواند شهرستان نیر را هم سنگ شهرستان سرعین قرار دهد.

 رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان نیر ادامه داد: درآمدهای شهرها و محل‌های گردشگری و توریستی می‌تواند آبادانی و پیشرفت‌ها را منجر شود اما متاسفانه اقدامات جدی دراین خصوص صورت نگرفته است.

وی توضیح داد: حتی شهرستان نیر آبگرم‌های بیشتری از شهر سرعین یعنی نزدیک به 20 چشمه آبگردم دارد اما فقط دو مورد ار این چشمه‌های آبگرم در حال تکمیل شدن هستند. امیدوارم دولت انقلابی و جهادی آیت الله رئیسی قدم‌های مؤثری در راه گردشگری و توریستی استان خصوصا شهرستان نیر بردارد.

عضو شورای استان اردبیل بیان کرد: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی که بسان نگین فیروزه‌ای این استان بشمار می‌رود همه ساله محل و مقصد بازدید پرشماری از میهمانان و  مسافران خارجی وداخلی است که اینجا باید متذکر شوم شهرحسینی اردبیل دارای یک دریاچه معروفی بنام شورابیل و اماکن تاریخی و مقدس و ارزشمند فراوانی هست که مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: متاسفانه تا کنون هیچ سرمایه گزار خارجی در زمینه گردشگری در این استان به‌صورت اساسی سرمایه گزاری نکرده است و این خلأ بزرگی است که بایستی مسئولان دراین زمینه اندیشه کنند.

نعمتی بیان داشت: شهرستان دیگر مشکین شهر است که یک شهرستان توریستی بسیار زیبا در کشور ما بشمار می‌رود. هم درزمینه تاریخی، اماکن مقدس، پل معلق، باغات و انواع گل‌های پرورشی و همه نوع میوه جات که حتی این شهرستان سهم مهمی،در صادرات میوه کشور را به خود اختصاص داده است اما باز از آن جایگاه واقعی خود در زمینه توریستی وگردشگری فاصله زیاد دارد. امیدواریم که مسئولان دلسوز نظام در این خصوص اقداماتی درخور و شایسته انجام دهند تا باشد که شاهد پیشرفت‌های مفید و مؤثری در این زمینه باشم.

نعمتی تصریح کرد: در استان اردبیل از عصر آهن یک و آهن دو سازه‌های خشتی دوران اشکانیان به وفور دیده می‌‍شود تا بتن‌ریزی‌های کارخانه‌جات آهن و فولاد و الماس آرتاویل که امیدواریم با اتصال این استان به شبکه ریلی کشور، چهره محرومیت از رخساره استان اردبیل زدوده شود و با جذب سرمایه گزاران بزرگ داخلی و خارجی ان‌شاءالله مسؤلان بتوانند بر مشکلات موجود در زمینه گردشگری و توریستی فائق آیند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی