نماینده استان ایلام در شورای عالی استان ها: آتش سوزی جنگل‌های ایلام در حال تبدیل شدن به یک بحران است
شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
بیگی

بیگی گفت: هر ساله با گرم شدن هوا، معضل آتش‌سوزی دامن طبیعت استان ایلام را می‌گیرد، در سالهای اخیر آتش سوزی، تخریب و تصرف منابع طبیعی استان ایلام، از حد عبور کرده و در حال تبدیل شدن به یک بحران است.

حمدالله بیگی نماینده استان ایلام در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با بیان اینکه آتش سوزی هرساله بویژه در فصل تابستان بخشی از جنگل‌ها، مراتع و اراضی کشاورزی استان ایلام را از بین می برد، گفت: وقوع چند فقره آتش سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع استان ایلام طی روزها و هفته گذشته که هنوز فصل تابستان و گرم سال شروع نشده، زنگ خطر را برای جنگل‌های بلوط استان ایلام به عنوان عروس زاگرس به صدا درآورده است.

وی افزود:  هر ساله با گرم شدن هوا، معضل آتش‌سوزی دامن طبیعت استان ایلام را می‌گیرد، در سالهای اخیر آتش سوزی، تخریب و تصرف منابع طبیعی استان ایلام، از حد عبور کرده و در حال تبدیل شدن به یک بحران است. جنگل‌های استان ایلام جزو گسترده‌ترین جنگل‌های غرب کشور محسوب می‌شوند و حفاظت و صیانت از آنها اهمیت بالایی دارد که باید در دستور کار مسئولان استانی قرار گیرد.

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: قطع درختان یکی دیگر از عوامل اصلی از بین رفتن جنگل‌های استان ایلام به شمار می‌رود، متأسفانه جنگل‌های بلوط و درختان گون در استان ایلام هر ساله توسط عده‌ای قلع و قمع می‌شوند و این موضوع سبب می‌شود دیگر نفسی برای آیندگان باقی نماند و گونه‌های گیاهی جنگل‌های ایلام رو به انقراض باشند.

بیگی خاطرنشان کرد: وجود طرح‌های نفتی و گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، خشکسالی، گردوغبار، بی‌توجهی مسئولان، بی‌مبالاتی مردم و چرای بی‌رویه دام‌ها، قطع بی‌رویه برای تهیه زغال چوب و گرما، آفات و بیماری‌ها، ریزگردها، کاهش جمعیت سنجاب‌ها به دلیل وجود دام و سگ‌های گله در جنگل، تغییر کاربری، توسعه اراضی کشاورزی، احداث جاده و دیگر رخدادها موجب شده تا وسعت جنگل‌های بلوط کاهش یابد.

وی در پایان اظهار داشت: بنا به پیشگویی‌های هواشناسی، امسال تابستان گرمی را سپری خواهیم کرد که این امر خطری جدی برای مراتع و جنگل‌های استان به شمار می‌رود، در این راستا الزامی است تمام دستگاه‌های ستاد بحران آمادگی برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در استان را داشته باشند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی