نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها: انتخاب شهردار لایق اولین و مهمترین وظیفه شوراهاست / ضرورت تدوین الگو برای انتخاب شهردار
دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
خمسه

خمسه با بیان اینکه انتخاب شهردار اولین و مهمترین وظیفه شوراهاست گفت: اعضای شورا باید با مد نظر قراردادن معیارهای چندگانه شهردار لایقی برای شهر خود انتخاب کنند.

هادی خمسه نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به اهمیت انتخاب درست شهردار از سوی شورا گفت: براساس قانون انتخاب شهردار اولین وظیفه شوراست و از این رو انتخاب شهردار لایق از سوی شورا مهم است.

وی افزود: در بحث انتخاب شهردار چند نکته مهم است که اعضای شورا باید در نظر بگیرند. اولین نکته در انتخاب شهردار از نظر من داشتن سابقه نامزد تصدی جایگاه شهرداری است. به این معنی که باید مشخص شود فردی که به عنوان سکاندار شهر انتخاب‌ می‌شود چه سابقه‌ای داشته و چه تجاربی دارد. هرچند تنها معیار انتخاب شهردار تجربه نیست.

خمسه افزود: همچنین شناخت نامزد تصدی پست شهردار نسبت به موقعیت جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی شهری که قرار است در آن خدمت کند نیز بسیار مهم است و باید مدنظر اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار باشد.

نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: از این رو شورا زمانی در انتخاب شهردار موفق است که معیارهای چندگانه‌ای را در نظر بگیرد و از جوانب مختلف صلاحیت شهردار انتخابی را مورد سنجش قرار دهد.

وی افزود: متاسفانه در برخی موارد شاهد این هستیم که شهرداری انتخاب‌ می‌شود که بعد از مدتی با هدر دادن وقت و بودجه و سرمایه اجتماعی شهر و شهروندان با کلی خسارت بر جای گذاشته برکنار‌ می‌شود یا استعفا می‌دهد و توسعه شهر را به تعویق‌ می‌اندازد.

خمسه تاکید کرد: تدوین یک چک لیست برای انتخاب شهردار نیز مهم است. در این صورت شوراها با یک برای انتخاب شهردار یکم الگو در اختیار دارند که‌ می‌توانند میزان صلاحیت شهردار را بسنجند. هرچند انتخاب شهردار پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که انتخاب صحیح آن بستگی به هوشمندی اعضای شورا دارد.

وی افزود: این چک لیست یا الگو‌ می‌تواند از سوی شورای عالی استان‌ها تهیه شود و در اختیار شوراهای سراسر کشور قرار گیرد.

عضو شورای شهر آوج تصریح کرد: از سوی دیگر انتخاب شهردار با صلاحیت نه تنها به شهر و شورای شهر کمک‌ می‌کند بلکه سکوی پرتابی برای شهردار هم محسوب‌ می‌شود. به این صورت که با اداره موفق یک شهر کوچک، نامزد تصدی صندلی شهرداری شهرهای بزرگتر‌ می‌شود. چند نمونه از این مثال را در استان قزوین داشتیم.

نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: بنابراین براساس ماده 80 که اولین و مهمترین وظیفه شورا را انتخاب شهردار دانسته است شوراها موظف به انتخاب شهردار لایق هستند. چرا اگر نتوانند این وظیفه را به درستی انجام دهند توانایی انها زیر سوال‌ می‌رود. این در حالی است که ما ادعا داریم که شوراها‌ می‌توانند اختیارات بیشتری در اداره کشور کسب کنند.

خمسه توضیح داد: هرچند ما شاهد این هستیم که بعضا فشارهای سیاسی و حتی اجتماعی از خارج از شورا برای انتخاب شهردار تحمیل‌ می‌شود که دخالت در اختیار شوراست و نباید اجازه این کار داده شود. هرچند گاهی فشارها بسیار بالاست و از توان شورا خارج است. با این وجود راهکارهایی برای جلوگیری از اعمال فشار وجود دارد.

این عضو شورای شهر قزوین تصریح کرد: از سوی دیگر شاید در موارد اندکی نفع شخصی اعضای شورا در انتخاب شهردار هم تاثیر داشته باشد که بسیار اندک است اما اگر چنین چیزی باشد قطعا تخلف صورت گرفته است و شوراها نباید اعتبار و آبرو و ارزش اعتماد مردم را با این تخلف‌ها از بین ببرند. موفقیت تک تک اعضای شورای شهر در اداره بهینه شهر با انتخاب شهردار و عمل به وظایف قانونی است و بزرگترین ثروت و افتخاری است که این افراد‌ می‌توانند کسب کنند.

وی افزود: چراکه مردم به این افراد اعتماد‌ می‌کنند و اداره شهرشان را از میان صدها نفر به این افراد واگذار‌ می‌کنند و این اعتماد بسیار ارزشمند است و باید پاس داشته شود.

 

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی