نماینده استان قم در شورای عالی استان ها: دریاچه نمک قم، می تواند تبدیل به بحرانی بزرگ تر از بحران دریاچه ارومیه شود
يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
شریفی

شریفی گفت: در صورت فعال شدن دریاچه نمک به عنوان یک کانون گرد و غبار ۲۵ درصد از جمعیت مرکز کشور از جمله استان های اصفهان، سمنان، قم و به ویژه پایتخت تحت تاثیر قرار می گیرند و می تواند تبدیل به بحرانی بزرگ تر از بحران دریاچه ارومیه شود.

حسن شریفی نماینده استان قم در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با اشاره به بحران دریاچه نمک قم، گفت: عدم حل مشکلات زیست‌محیطی و خشکسالی در دریاچه نمک قم، این دریاچه را به معضلی جدی برای کشور تبدیل خواهد کرد.

وی افزود: در صورت فعال شدن دریاچه نمک به عنوان یک کانون گرد و غبار ۲۵ درصد از جمعیت مرکز کشور از جمله استان های اصفهان، سمنان، قم و به ویژه پایتخت تحت تاثیر قرار می گیرند و علاوه بر به خطر افتادن سلامت عمومی مردم، آسیب های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیادی را به دنبال دارد.

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: دریاچه نمک شکلی شبیه یک مثلث دارد و با 200 هزار هکتار بزرگ‌ترین دریاچه فراشور و استراتژیکی کشور به شمار می‌رود. این دریاچه از ظرفیت‌های مهم اقتصادی و بزرگ‌ترین منابع معدنی بوده و دارای املاح معدنی از قبیل سدیم کلرید، سدیم سولفات و منیزیم کلرید و ساختارهای زمین‌شناسی کم‌نظیری است که می‌تواند فرصتی اقتصادی و جاذبه‌ای برای گردشگری باشد، اما این یک طرف ماجرا است چراکه این دریاچه علاوه بر یک فرصت بزرگ اقتصادی ممکن است به دلیل نبود یک مدیریت یکپارچه بین استان‌های هم‌جوار در آینده به یک تهدید بزرگ تبدیل شود.

شریفی خاطرنشان کرد: اگر تدبیری در این مورد اندیشیده نشود و حقابه های این دریاچه نابود شود طوفان شن و نمک به وجود می آید و در این صورت هم آلودگی به وجود خواهد آمد و هم پوشش گیاهی از میان خواهد رفت و بحرانی بدتر از یحران دریاچه ارومیه به وجود می آید.

شریفی افزایش ریزگردها را یکی از نتایج بحران زیست‌محیطی دریاچه نمک قم دانست و گفت:  متأسفانه استان قم در پایین‌دست رودخانه‌های دریاچه نمک قرار گرفته و حداقل حقابه‌ها به این رودخانه‌ها اختصاص نیافته و با خشکسالی شدید و شوری فزاینده آب مواجه شده است. به دلیل عدم تأمین حقابه زیست‌محیطی، دشت‌های منتهی به دریاچه به کانون‌های ایجادکننده گردوغبار تبدیل‌شده اند.

وی در پایان با بیان این که بحران دریاچه نمک قم باید در سطح ملی پیگیری شود، اضافه کرد: دریاچه نمک به لحاظ وضعیت بحرانی از دریاچه ارومیه جلوتر است اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

پایان پیام/

شبکه های اجتماعی