نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها: دولت خارج از نیاز کشور برنج وارد نکند/ واردات بی رویه برنج، باعث زیان شالیکاران شده است
يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
غفاری

غفاری گفت: باید به میزان تقاضای داخلی برنج وارد شود و نه بیشتر از آن و دولت باید واردات این محصول را کنترل کند تا کشاورز ضرر نکند. این موضوع متأسفانه گریبانگیر کشاورزان و شالیکاران گیلان و مازندران شده است و رکود بازار برنج، آن‌ها را ناامید کرده است.

علیرضا غفاری نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در تمام حوزه‌ها شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم، گفت: اما قیمت برنج به عنوان دومین محصول استراتژیک کشور، تغییر نکرده است.

وی افزود: واردات بی‌رویه و خارج از نیاز کشور باعث شده که قیمت برنج نه تنها افزایش پیدا نکند بلکه کاهش پیدا کرده و به دلیل کم بودن تقاضا، بازار برنج دچار رکود شده است.

عضو کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: سیستم بانکی کشور هم وام‌ها را به کشاورزان پرداخت نکرده و از طرفی قیمت برنج و تقاضا برای آن هم کاهش پیدا کرده است و با این وضعیت، کشاورز با چه پولی، برنج کشت کند و به آینده کار خود امیدوار باشد.

غفاری اظهار داشت: قیمت نهاده‌های کشاورزی، کود و سم افزایش بسیاری داشته و کشاورز آن را با قیمت گزاف تهیه می‌کند اما قیمت برنج افزایش پیدا نکرده و باعث ضرر و زیان کشاورز شده است و چاره این است که دولت خارج از نیاز کشور و مازاد بر آن برنج وارد نکند.

وی ادامه داد: باید به میزان تقاضای داخلی برنج وارد شود و نه بیشتر از آن و دولت باید واردات این محصول را کنترل کند تا کشاورز ضرر نکند. این موضوع متأسفانه گریبانگیر کشاورزان و شالیکاران گیلان و مازندران شده است و رکود بازار برنج، آن‌ها را ناامید کرده است.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها در پایان بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی این وضعیت باشد و از سوی دیگر دولت باید تکلیف کند تا برخی نهادها مانند اتکا، وزارت دفاع و غیره برنج ایرانی خریداری کنند، البته قرار بود تعاونی‌ها در این زمینه حضور داشته باشند اما آن‌ها نیز اقدامی نکردند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی