نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها: برای هویت بخشی به شهرهای ایران، نیاز به یک پویش ملی طراحی داریم
يکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
نجفی

نجفی با بیان اینکه شهرهای ما هویت و منظر مشخصی ندارد، گفت: برای اینکه بتوانیم به شهرهای ایرانی هویت بدهیم نیاز به یک پویش ملی در زمینه طراحی معماری ایرانی داریم.

سعید نجفی نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات شهرها نبود معماری یکپارچه مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی است، گفت: در دهه‌های اخیر و با رشد و گسترش شهرها، هویت شهری و نمای ساختمان‌ها هم به مسئله مهمی تبدیل شده است.

وی افزود: این در صورتی است که معماری مشخصی برای شهرها وجود ندارد و شهرهای ما از هویت تاریخی و ایرانی دور شده‌اند.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: متاسفانه در قانون چیزی برای حفظ و توسعه هویت تاریخی در شهرها و بازتاب آن در معماری نداریم. تنها دستورالعمل‌هایی وجود دارد که مالک را ملزم‌ می‌کند برای دریافت پایان کار باید نمای ساختمان را تکمیل کند. البته این قانون در شهرهای مختلف متفاوت است و برخی از شهرها نمای مصوب دارند که باید بر اساس آن انجام شود.

نجفی با بیان اینکه در مجموع، قانون الزام مشخص و دقیقی برای پاسداشت هویت شهری ندارد، تصریح کرد: همان دستورالعمل محدودی که در برخی از شهرها هم وجود دارد گاهی از سوی مالک یا سازنده دور زده می شود و با رابطه پایان کار‌ می‌گیرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه ما در شهرها شاهد یک آشفتگی در معماری هستیم و این آشفتگی به حد منزجر کننده‌ای به سیمای شهرها آسیب رسانده است. ترکیب نماهای بدون هویت یا نماهای گوتیک و رومی و ... از شهرهای ما شهرهای بی‌هویت ساخته است و هیچ برنامه‌ای هم برای این مسئله وجود ندارد.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: از سوی دیگر چون ما نتوانسته‌ایم الگوی مناسب و جذابی ارائه دهیم، معماران و مالکان هم تمایلی نشان نمی‌دهند که از معماری ایرانی استفاده کنند، چراکه بسیاری فکر می‌کنند باید همانند خانه‌های 100 سال پیش خانه بسازند. یا مثلا نمای ساختمان باید شبیه مساجد باشد. این در صورتی است که استفاده از معماری ایرانی به معنای الگو گرفتن از معماری تاریخی است.

عضو شورای شهر زنجان اضافه کرد: برای مثال اگر توجه کنید شهر یزد نمونه موفقی در این زمینه است و زمانی که در سطح شهر قدم‌ می‌زنید متوجه اصالت و یکپارچگی معماری و هویت شهری آن‌ می‌شوید. در صورتی که تهران هیچ شباهتی به شهر ایرانی ندارد.

نجفی تصریح کرد: ما نیاز به یک پویش ملی طراحی معماری و هویت شهری لازم داریم تا طراحان ایده‌های جذاب خلق کنند و این مهم نیاز به پشتیبانی دولت و شهرداری‌ها دارد. باید به سمتی برویم که طراحان ما با الگوگیری از معماری ایرانی ساختمان‌های مدرنی طراحی کنند که رگه‌های معماری ایرانی درون آن وجود داشته باشد. در حقیقت ما باید عناصر معماری ایرانی را بگیریم، آن‌ها را به روز کنیم و در قالب طرح‌های مدرن در اختیار معماران قرار دهیم. اگر چنین پویشی صورت بگیرد قطعا هم قوانین جدید‌ می‌تواند تصویب شود و هم معماران و مالکان جذب این طرح‌ها‌ می‌شوند.

وی افزود: در این زمینه طرح‌های موفقی هم داشته ایم. ساختمان دانشگاه شیراز نمونه جالب توجه این طرح‌هاست. به نوعی که آن را تخت جمیشید نوین‌ می‌خواندند. ساختمان دانشگاه شیراز الگو گرفته از تخت جمشید است و زیبایی خاص خود را دارد.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها بیان داشت: باید در این زمینه همه دست به دست هم دهند، بنویسند، صحبت کنند، طرح بدهند، همایش برگزار کنند، جایزه تعیین کنند تا تبدیل به یک امر بدیهی شود. در آن صورت ما موفق‌ می‌شویم معماری ایرانی را به سطح شهرها بیاوریم و به شهرها هویت ایرانی بدهیم.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی