عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها: تدوین و تصویب لایحه درآمد شهرداری‌ها فرصت ارزشمندی برای توانمندسازی مدیریت شهری است
شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
مغروری

مغروری با بیان اینکه در سال‌های اخیر رویکرد قانون‌گذار بر ضرورت تحقق مدیریت یکپارچه شهری است گفت: تهیه و تدوین و تصویب لایحه درآمد شهرداری‌ها فرصتی بسیار ارزشمند برای توانمندسازی مدیریت شهری است.

یوسف مغروری نماینده استان خراسان شمالی و عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها با بیان اینکه رویکرد قانونگذار در برنامه توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون بودجه سنواتی کل کشور در سال‌های اخیر مبنی بر ضرورت تحقق مدیریت یکپارچه شهری بوده است گفت: تهیه و تدوین و تصویب لایحه درآمد شهرداری‌ها فرصتی بسیار ارزشمند برای توانمندسازی مدیریت شهری است و به نحوه خواسته شوراها و شهرداری‌ها محسوب‌ می‌شود.

 عضو هیئت رئیسه شورای عالی خاطر نشان کرد: هدف مهم و ارزشمندی با عنوان مدیریت یکپارچه شهری که متاسفانه با گذشت بیش از یک دهه از ورود این مفهوم در ادبیات قانونگذاری کشور ، هنوز حدود و چارچوب‌های آن مشخص نشده و اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است. این در حالی است که یقیناً تشکیل شوراها‌ می‌توانست فرصتی ذی‌قیمت و امکانی بی دلیل برای پذیرفتن مسئولیت نظارت اجرایی مدیریت واحد شهری در مجموعه مدیریت محلی باشد.

مغروری تصریح کرد: اینکه اعضای شورا افرادی سیاسی باشند محل مناقشه نیست، بلکه نگاه به دسته سیاسی خاص در مباحث کلی مدیریت شهری است که مشکل ساز می‌شود چرا که در نهایت باید میزان مقبولیت مردمی در نظر گرفته ‌شود.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر بجنورد افزود: گسـتردگی و پیچیدگی مسـائل شهری و رشـد و توسعه روز افـزون شـهرها، مدیریـت امـور شـهر را بـه وظیفه‌ای دشـوار بدل کرده اسـت. برخـی مسـائل موجود در شهر، ناملموس و پنهان هستند، اما مهمتر و بنیادی‌تر از مسائل آشکار شهر به شمار‌ می‌آینـد.

وی با بیان اینکه الگوی مدیریتی یک شهر نشان دهنده وضعیت مدیریتی کل کشور است توضیح داد: وجود مشکل در چگونگی مدیریت و همچنین بی توجهی به سایر گروه‌هایی که بر شهر تأثیرگذار هستند موجب می‌شود که مدیریت شهر عملکردی مناسب و تأثیرگذار نداشته باشد.

  وی در پایان گفت: در بیشتر شهرها بحث بافت فرسوده، هوای آلوده، فقدان برنامه‌ درآمدهای پایدار شهری، سیاست تراکم‌فروشی، مشکلات زباله و پسماند، مدیریت بحران و عدم هماهنگی با دستگاه‌های موازی اجرایی و سیاست‌گذاری از مهمترین مشکلات مدیریت شهری است که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی