رئیس شورای اسلامی استان قزوین: آیین پنحاه بدر در نزد اهالی قزوینی ها اهمیت بالایی دارد
سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
محمد بابایی قزوین

بابایی گفت: مردم قزوین برای برپایی آیین پنجاه بدر که قدمت بالای هزار ساله دارد و یکی از سنت های ماندگار و میراث بزرگ نیاکان خود می دانند و برای آن اهمیت بالایی قائل هستند.

محمد بابایی رئیس شورای اسلامی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا ضمن گرامیداشت آیین پنجاه بدر این سنت دیرینه شهر قزوین را به مردم سراسر میهن اسلامی بخصوص اهالی استان قزوین و شهروندان فهیم محمود آباد تبریک گفت و خاطرنشان کرد: شهر قزوین شهر آیین های کهن است که در حال حاضر یکی از شهرهای بزرگ ایران است که ریشه اش متعلق به دوران ساسانیان می باشد.

وی یاد آور شد: شهر  قزوین جزو شهرهایی است که پایتختی کشور را تجربه کرده است که در زمان حکومت صفوی ده ها سال پایتخت ایران بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر محمود آباد نمونه ادامه داد: شهر قزوین را هم می توان از لحاظ داشتن بناهای کهن و قدیمی در کشور اول دانست به دلیل اینکه دارای اماکن و موزه‌های تاریخی بسیاری است وهمچنین سومی را در جهان در این زمینه از آن خود کرده است که امروزه نیز پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران است.

 بابایی در ادامه به آیین کهن پنجاه بدر هم اشاره کرد و گفت: مردم قزوین برای برپایی آیین پنجاه بدر که قدمت بالای هزار ساله دارد و یکی از سنت های ماندگار و میراث بزرگ نیاکان خود می دانند و برای آن اهمیت بالایی قائل هستند.

وی تصریح کرد: رفتن مردم به مصلی شهر جهت راز ونیاز با خدای متعال یکی از برنامه های مهم آیین پنحاه بدر است که اهالی شهر قزوین براین باور هستند نیاکانشان در یک دوره ای که این شهر دچار خشکسالی و کم شدن بارش باران می شود به محلی که برای عبادت ایجاد شده بود رفته وبعداز راز ونیاز باخدای مهربان طلب بارش نزولات آسمانی بویژه باران کرده که این اتفاق برای آیندگان یک آیین وسنت قدیمی است که هر ساله بعداز عید باستانی نوروز و سیزده بدر در ۱۹ اردیبهشت جشن می گیرند.

رئیس شورای اسلامی استان قزوین بیان داشت: مردم با فرهنگ قزوین برای برپایی وپاسداشت آیین کهن پنجاه بدر که از جشن های بهاری است به دل طبیعت بخصوص باغات جنوب شهر رفته وبا پهن کردن سفرهای عصرانه که شامل انواع خوردنی های شیرینی سنتی، میوه، آجیل، آش رشته، بخصوص "دیماچ "که تشکیل شده از نان خشک خرد شده بهمراه پیاز داغ، پنیر کوزه ای، گردو و بازی های شاد مفرح سنتی و قدیمی این روز را در کنار هم پاس می دارنند.

محمد بابایی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های این آیین پس از برگزاری  نماز باران، برداشتن یک قطعه سنگ کوچک است که پس از نیت کردن، آنها را بر دیواره یک آب انبار قدیمی نزدیک مصلی می‌چسبانند و برای مدتی کوتاهی آن را نگه‌ می‌دارند و اعتقاد دارند با این کار حاجت‌شان برآورده خواهدشد.

وی در خاتمه خبر از اجرایی آیین برنامه پنجاه بدر در شهر محمود آباد در پارک سلامت این شهر خبر داد.

 

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی