نماینده استان قزوین در شورای عالی استان ها اظهار کرد: پنجاه بدر، آئین ماندگار قزوین/ ۱۹ اردیبهشت روزی برای شکرگزاری، طلب باران و جشن بهاری مردم قزوین
سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
حسینی

نماینده استان قزوین در شورای عالی استان ها با اشاره به برگزاری آیین پنجاه بدر در قزوین، گفت: امسال نیز این آئین با نگاه ویژه مسئولان عالی دولت در قزوین و با برنامه های متنوعی همراه شده است.

سیدفرهاد حسینی نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه پنجاه بدر آیینی باستانی و سنتی در قزوین است که هر سال در ۱۹ اردیبهشت‌ماه، در قزوین برگزار می‌شود، اظهار داشت: امسال نیز این آئین با نگاه ویژه مسئولان عالی دولت در قزوین و با برنامه های متنوعی همراه شده است.

وی گفت: کهن شهر قزوین در دوره‌ای از تاریخ کشور و حدود 50 سال و یا بیشتر پایتخت سلسله صفوی بوده و بعد از اردبیل و تبریز، سومین پایتخت صفوی بوده و این عنوان رسمی و سیاسی را داشته است و دارای اماکن و موزه‌های تاریخی بسیاری می باشد که تعداد آثار تاریخی و باستانی آن به بیش از 1400 مورد ثبت شده می‌رسد و از جمله آن می‌توان به دولتخانه صفوی، کاروانسرای سعدالسلطنه، مسجد جامع قزوین، میمون قلعه، حمام قجر، آب انبار ها، پیغمبریه، کاخ چهل‌ستون، امامزاده حسین و خیابان سپه(اولین خیابان ایران) و ... اشاره کرد و اکنون نیز قزوین پایتخت خوشنویسی ایران است و با داشتن خوشنویسان خوشنام و بزرگ، این عنوان را از آن خود کرده است.

حسینی تصریح کرد: مراسم پنجاه بدر تنها در قزوین برگزار می‌شود و در این روز، چنانچه از روز نخست سال تا پنجاهمین روز آن، نزول باران فراوان باشد، مردم نماز شکر به‌جای می‌آورند و چنانچه با کم‌بارشی و خشکسالی روبه‌رو باشند، در این مراسم به خواندن دعاهای باران مشغول می‌شوند.

وی افزود: این آیین کهن که از جشن های بهاری است، مردم به دل طبعیت به خصوص باغات جنوب شهر رفته وبا پهن کردن سفرهای عصرانه که شامل انواع خوردنی های شیرینی سنتی، میوه، آجیل، آش رشته، بخصوص "دیماچ "که تشکیل شده از نان خشک خرد شده به همراه پیاز داغ، پنیر کوزه ای، گردو و بازی های شاد مفرح سنتی و قدیمی این روز را در کنار هم پاس می دارند. پخت غذاهای نذری نیز بخش دیگری از مراسم پنجاه بدر قزوینی‌ها است که حین اجرای آیین‌ها، میان شرکت‌کنندگان توزیع می‌شود.

وی در پایان گفت: این آیین ارزشمند، امسال نیز مانند سال های قبل در پنجاهمین روز فصل بهار با نگاه ویژه و حمایت مسئولان و مشارکت مردم با برنامه های مختلفی که تدارک دیده شده است، برگزار می شود و همراه با اقامه نماز طلب باران به امامت آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین برپا و اجرای بازی های بومی و محلی، اجرای مراسم دوقلوها، تیراندازی با کمان، اجرای ورزش باستانی،  جُنگ شاد کودکانه و طبخ و عرضه آش رشته و غذای مرسوم این آیین سنتی، از برنامه های این مراسم در قزوین می باشد.

 

پایان پیام/

 

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی