عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان ها: شوراها باید با تبدیل شدن به پارلمان محلی، مسئولیت و اختیارات وسیع‌تری داشته باشند
چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
ملک رئیسی

ملک رئیسی گفت: تنها بازنگری قانون شوراها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه دولت نیز باید در این امر کمک کند. شوراها باید تقویت شده و با تبدیل به پارلمان محلی مسئولیت و اختیارات آنان وسیع‌تر شود.

 محمد حسن ملک رئیسی عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان ها و نماینده استان سیستان و بلوچستان در این  شورا، با اشاره به اهمیت نهاد شورایی در کشور، گفت: در خط مقدم مطالبات مردم، شوراهای مظلومی هستند که امکانات و اختیارات چندانی ندارند و روزانه با این شرایط درگیر هستند.

وی افزود: مطابق قانون اساسی، هدف از تشکیل شوراها شرکت دادن مردم در اداره امور محلی است. علاوه بر اینکه مردم در اعمال حاکمیت از طریق انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی نقش فعالی دارند به موجب قانون اساسی در اداره امور محلی نیز از طریق شوراها و با انتخاب نمایندگان خود مسائل و مشکلات محلی خود را حل وفصل می کنند.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان ها خاطرنشان کرد: در قانون مشکلاتی وجود دارد که نیازمند بازنگری است. تا ذهنیت افرادی که قانون را می نویسند و تصویب می کنند در مورد شوراها عوض نشود، وضعیت به همین منوال ادامه می یابد.

وی ادامه داد: البته تنها بازنگری قانون شوراها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه دولت نیز باید در این امر کمک کند. دولت ظرفیت کارشناسی بسیار بالایی دارد که باید متناسب با آن قانون نوشته شود و تمرکزگرایی در سیستم دولتی را از بین ببرد.

نماینده استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: نگاه ایجادشده در سطح ملی به شوراها، یقینا نویدبخش تحولات عظيمی در رسیدن به جایگاه بزرگترين نهاد مدنی کشور است و می‌طلبد دیدگاه مسئولين استانی در این خصوص نیز تغيير يابد و از ظرفیت بی بدیل شوراها استفاده نمایند و شوراها را به عنوان امین و مشاور خود بدانند که قطعاً با این روند بسیاری از چالش‌ ها ومسائل استان‌ها کاهش خواهد یافت.

ملک رئیسی در پایان اظهار داشت: شوراها باید تقویت شده و با تبدیل به پارلمان محلی مسئولیت و اختیارات آنان وسیع‌تر شود.

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی