نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها: تقویت فردی اعضای شورای عالی استان‌ها منجر به ارتقاء جایگاه شوراها می‌شود
يکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
سلیمان زاده

سلیمان زاده با بیان اینکه ما اگر افراد با دانش و شایسته در شوراها داشته باشیم می‌توانیم برای نهاد شورا احترام بخریم و دیگران هم به جایگاه شوراها احترام می‌گذارند.

ایرج سلیمان زاده نماینده استان آذربایجان غربی و سخنگوی شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با تبریک فرارسیدن هفته شوراها و روز ملی خلیج فارس گفت: بر اساس آموزه‌های اسلامی و فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) کار جمعی و شورایی یک فضیلت محسوب‌ می‌شود و‌ می‌تواند گره گشای کارها باشد.

وی افزود: از این رو شورا به لحاظ نظری جایگاه ویژه‌ای دارد و یک امر عقلایی محسوب می‌شود. بنابراین وجود این نهاد به خودی خود یک امر مطلوب برای جامعه و کشور است و درصورتی که به درستی به کار گرفته شود‌ می‌تواند کارآمد و مفید باشد.

سلیمان زاده تصریح کرد: باوجود این نحوه عملکرد، نظارت و قانون گذاری‌ می‌تواند بر عملکرد این نهاد در جامعه اثرگذار باشد.

سخنگوی شورای عالی استان‌ها با ابراز تاسف از نادیده گرفتن شوراها در سال‌های گذشته گفت: شوراها آنچان که باید و شاید نتوانسته‌اند به جایگاه قانونی خود برسند و دلیل این امر کم لطفی دولت‌ها و مجالس گذشته به نهاد شورایی است.

وی ادامه داد: باوجود اینکه تفکر شورایی در آموزه‌های دینی وجود دارد و از اصول اولیه انقلاب اسلامی است اما در ذهن سیاستگذاران و مسئولان نهادینه نشده است و همین مسئله سبب نادیده گرفتن شوراها از سوی مسئولان شده است. این در صورتی است که می‌شد با بسط اندیشه شورایی، دموکراسی را در میان مردم و مسئولان نهادینه کرد و تفکر اصل اساسی فعالیت در همه امور به شکل شورایی انجام شود.

نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: مسئله دیگر بحث آموزش شوراهاست. یک عضو شورای کم سوادی که اشراف اطلاعاتی ندارد نمی‌تواند برای خود و نهادی که عضو آن است احترام بخرد. از این رو آموزش مسئله مهمی برای اعضای شوراهاست. هم آموزش در زمینه قانون و هم در حوزه تخصصی خود که‌ می‌تواند در شورا خدمت کند.

سلیمان زاده اضافه کرد: در سال‌های گذشته بحث آموزش همواره وجود داشته است اما به دلیل تامین نشدن منابع مالی هیچگاه به صورت جدی و سراسری اجرایی نشد. خوشبختانه در این دوره با تلاش هئیت رئیسه و دبیرخانه شورای عالی استان‌ها منابع مالی این مهم بر اساس تبصره 1 ماده 280 تامین‌ می‌شود.

وی بیان کرد: با این وجود باید یک فضای خودآموزی و رشد فردی در جامعه شورایی به وجود بیاید تا هر فرد شورایی علاقه مند به آموزش باشد و به دنبال کسب دانش برود.

سخنگوی شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: مسئله دیگری که باید اشاره کرد تعامل شورای عالی استان‌ها با سایر دستگاه‌هاست. در دوره اخیر تعامل شورای عالی استان‌ها با دولت به ویژه وزارت کشور قابل توجه بود. و این تعامل‌ می‌تواند الگویی برای تعامل با سایر دستگاه‌ها باشد.

سلیمان زاده در پایان به نمایندگی از هیئت رئیسه و نمایندگان شورای عالی استان‌ها ضمن تبریک هفته شوراها به تمام شورائیان گفت: این هفته نماد شوراهاست و باید به یکی از اصلی ترین نمادهای جمهوری اسلامی تبدیل شود. چرا که شورا برگرفته از اندیشه اسلام است و یکی از پایه‌های مردم سالاری دینی محسوب‌ می‌شود. از این رو باید توجه ویژه ای به این نهاد مردمی شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی