عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها: پویایی و نقش آفرینی شوراها نیازمند تدوین الگوی مناسب و کارآمد است
يکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
مغروری

تدوین الگوی مناسب و کارآمد برای نقش آفرینی هر چه بهتر شورا‌ها‌ می‌تواند خدمتی بزرگ به کل کشور بوده و روند حرکت و پویایی آن را تقویت کند.

یوسف مغروری نماینده خراسان شمالی و عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: باید دید از نگاه کلان کشوری، شأن شوراها به عنوان پارلمان‌های محلی با وجود قوانین مرتبط در خصوص چرایی، چگونگی و نحوه عملکرد شوراها چقدر رعایت می‌شود.

وی با تاکید به ظرفیت‌های قانونی تعریف شده برای شوراها افزود: شوراها‌ می‌توانند نقش پررنگ در اداره شهرها و روستاها داشته باشند و قوانینی که توسط اعضای شوراها به تصویب می‌رسد منجر به توسعه شهرها و رضایت شهروندان ‌شود.

مغروری ادامه داد: هرچه عملکرد اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا مثبت‌تر و نقش آفرینی بیشتری داشته باشند رونق و توسعه شهرها نیز به مراتب بیشتر می‌شود.

نماینده خراسان شمالی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: شوراها در عملکرد خود قطعا کاستی‌هایی دارند و برای رسیدن به بلوغ و تکامل بی‌شک باید توجه و تلاش افزون‌تری هم از سوی مردم و هم از طرف منتخبین مردم صورت پذیرد.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه شوراها منتخب مستقیم مردم و حلقه وصل آن‌ها با حاکمیت هستند، افزود: شورا مستقل و زبان گویای مردم بوده و باید مطالبات و مشکلات مردمی را شناسایی و در راستای رضایتمندی آنها تلاش کند.

مغروری تاکید داشت: برای پی بردن به نقش و وظایف قانونی شوراها باید به جایگاه قانونی شوراها پرداخت. اینکه چقدر قانون اساسی اجازه تصویب قوانین را در حوزه شهری به شوراها می‌دهد.

عضو شورای شهر بجنورد مساله دیگر را تمرکز زداییعنوان کرد: که باید به آن توجه شود زیرا در کشور ما مسائلی مانند استقلال مالی شوراها که در قانون به آن اشاره شده است. اما در عمل با مشکلاتی روبه روست. در تمرکز زدایی اداری نیز مشکلاتی پیش روی شوراها وجود دارد و روشن نبودن جایگاه شوراها در نظام تصمیم‌گیری کشور را دلیل کاهش میزان نقش‌آفرینی آن‌ها دانست.

نماینده خراسان شمالی در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: عدم استقلال مالی شوراها یک آسیب است که موجب بروز مشکلاتی در تصمیم‌گیری‌های شوراها می‌شود.

مغروری خاطر نشان کرد: در اصل ۱۰۰ قانون اساسی شوراها باید برنامه‌های اجتماعی اقتصادی عمرانی بهداشتی فرهنگی و آموزشی و سایر امورطراحی و اجرای آن‌ها در روستاها و شهرها و استان‌ها نظارت کنند ولی اینکه چگونه نظارت کنند و نتیجه آن را چگونه اعلام نمایند مشخص نیست.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها ادامه داد: شوراها در امور اجرایی نباید دخالت کنند و این موضوع را رعایت‌ می‌کنند ولی باید حاصل نظارت خود را چگونه و به کدام مرجع ارائه داده و چگونه آن را اعمال و اصلاح نمایند؟

وی اظهار داشت: اصل هفتم قانون اساسی عنوان‌ می‌کند شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور هستند ولی چرا شوراها حق تصمیم‌گیری و اداره امور را ندارد مشخص نیست.

وی بررسی لایحه بودجه عمومی دولت را از دیگر وظایف نظام شورایی در راس آن شورای عالی استانها عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از بزرگترین ابهامات در همین موضوع نهفته است که شورای عالی چه بررسی باید انجام دهد ایرادات و اشکالات را در چه سطحی و تا چه زمانی و چگونه باید منعکس کند و اینکه این مسائل تا چه میزانه قابلیت اجرا و اصلاح را دارد مشخص نیست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه‌گذاری شورای شهر بجنورد اذعان داشت: یکی از مهم ترین مسائلی که شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی و در سال‌های اخیر با آن مواجه بودند تدوین خط مشی‌ها و برنامه‌ها و پیش بینی راهکارها و روش‌هایی که بتوانند به تقویت ساختار مالی و استقلال درآمدی این نهاد کمک کنند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی