نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها: اجرای فصل هفتم قانون اساسی از مهمترین راهکارهای ارتقای جایگاه شوراهاست
سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
سید رضا قریشی

قریشی با اشاره به اهمیت ارتقای جایگاه شوراها گفت: اجرای فصل هفتم قانون اساسی، توجه جدی به آموزش، افزایش شفافیت و ارتقای فرهنگ شورایی در کشور را از عوامل مهم ارتقای جایگاه شوراها دانست.

سید رضا قریشی عضو شورای شهر اراک و نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به مسائل و مشکلات نظام شورایی گفت: شوراها به عنوان یکی از ارکان مهم تصمیم گیر در کشور دارای مشکلات و مسائل فراوانی هستند.

وی افزود: تولد دیر هنگام شوراها باعث شداختیارات و وظایف این نهاد، به سایر نهادها سپرده شود. و به این دلیل جایگاه شوراها نیز به آنجایی که در قانون اساسی اشاره شده بود نرسد.که یکی دیگر از مطالبات جدی جامعه شورایی تصویب قانون مدیریت یکپارچه شهری است.

قریشی با اشاره به اهمیت احیای نقش بی بدیل  شوراها و ارتقای جایگاه این نهاد مردمی گفت: راهکارهای زیادی از سوی کارشناسان برای این مهم ارائه شده است که‌  به چند  مورد از آن اشاره کرد.

نماینده استان مرکزی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: اجرای فصل هفتم قانون اساسی مربوط به شوراها  از مهمترین راهکارهای ارتقای جایگاه شوراهاست. به این معنی که برای تقویت شوراها، باید اختیاراتی که در قانون اساسی برای شوراها تعریف شده است به صورت کامل و بی کم و کاست اجرایی شود و البته این مهم با عزم جدی دولت و مجلس و تعامل سازنده تحقق خواهد یافت.

وی افزود: باید همه ظرفیت‌های مصرح در قانون در اختیار جامعه شورایی ‌قرار گیرد تا از یک ظرفیت بزرگ مشارکت مردمی در مدیریت محلی بهره‌مند شویم و این مهم  با اجرای کامل فصل هفتم قانون اساسی  محقق خواهدشد و امروزه اصلی‌ترین مطالبه جامعه شورایی همین مسئله است.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای عالی استان‌ها افزود: تقویت فرهنگ شورایی در کشور نیز نکته دیگر است که باید به آن توجه کرد. برای تقویت شوراها، باید فرهنگ شورایی در جامعه ترویج شود. تا نقش شوراها بعنوان حکمرانی محلی برای تسریع در برنامه های مختلف عمرانی ،اقتصادی،فرهنگی ،اجتماعی وبرقراری عدالت در توزیع منابع ومبارزه باتبعیض وفساد بیش از پیش درجامعه نمود پیدا کند.در این تغییر نگرش جامعه شورایی با عملکرد مثبت خود و حمایت همه جانبه دولت ومردم ورسانه ها می توانند موثر باشند.

عضو شورای شهر اراک افزایش شفافیت را دیگر راهکار اساسی برای ارتقای جایگاه شورای دانست و تصریح کرد: برای تقویت شوراها، باید شفافیت در عملکرد آن‌ها افزایش یابد. برای این منظور، مردم بایددر سیاست‌گذاری ها وتصمیمات شورا دخیل باشند و در جریان اقدامات وبرنامه های شوراها قرار گیرند و گزارش عملکرد شورا به صورت منظم منتشر شود. این مسئله به افزایش اعتماد مردم به شوراها کمک‌ می‌کند.

 قریشی در پایان با اشاره به بحث آموزش برای تقویت شوراها،  تاکید کرد: باید آموزش به طور مستمر با محوریت حدود و اختیارات قانونی شوراها به اعضای شوراها ارائه شود تا ضمن اینکه با وظایف قانونی خود آشنا می‌شوند بتوانند از ظرفیت قانونی خود در جهت خدمات رسانی مطلوب تر بهره بگیرند و این مسئله به خودی خود به تقویت جایگاه شوراها کمک‌ می‌کند. خوشبختانه در مدیریت جدید شورای عالی استان‌ها به بحث آموزش توجه ویژه‌ای صورت گرفته و ساز و کار قانونی و تامین منابع مالی آن هم پیش بینی شده  است که جای تقدیر دارد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی