نماینده استان یلام در شورای عالی استان‌‌ها: بزرگترین مشکل شوراها در ایران، وابستگی آن‌ها به قوای اجرایی و تصمیمات سیاسی است
چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
بیگی

بیگی با بیان اینکه شوراها مشکلات فراوانی در کشور دارند، گفت: این نهاد با وجود استقلالی که در قانون اساسی از آن برخوردار است اما در واقعیت نتوانسته است به جایگاه خود دست یابد.

حمدالله بیگی نماینده استان یلام در شورای عالی استان‌‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌‌ها با بیان اینکه شوراها درگیر مشکلات فراوانی هستند گفت: بزرگترین مشکل شوراها در ایران، وابستگی آن‌ها به قوای اجرایی و تصمیمات سیاسی است.

وی افزود: این مسئله سبب‌‌ می‌شود شوراها قادر به تصمیم‌گیری مستقل نباشند و برای تصویب قوانین و مصوبات خود نیاز به تأیید و رضایت قوای دولتی داشته باشند.

بیگی همچنین، عدم حضور جامع در فرآیند تصمیم‌گیری را نقطه ضعف دیگر این نهاد در کشور دانست و توضیح داد: اجرای طرح مدیریت یکپارچه شهری تا بخش زیادی‌‌ می‌تواند این مسائل را حل کند.

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌‌ها اضافه کرد: شوراهای فرادست در حوزه بودجه نیز مشکلات فراوانی دارند. به نوعی که بودجه اختصاص یافته کفاف هزینه‌‌های ستادی این شوراها را نیز نمی‌دهد چه برسد به هزینه‌های تحقیق و پژوهش.

وی تصریح کرد: شوراها با وجود اینکه در قانون نهادی مستقل برخاسته از مردم محسوب‌‌ می‌شوند اما متاسفانه در سال‌‌های گذشته از سوی دولت‌‌ها نادیده گرفته شده‌اند و مجالس نیز آن‌ها را رقیب خود قلمداد کرده‌اند. از این رو این نهاد به جایگاه قانونی خود نرسیده است. این در حالی است که دین اسلام و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی بر اهمیت شورا بارها تاکید کرده‌اند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی