نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها پیشنهاد داد: پنج راهکار عملی برای ارتقاء جایگاه شوراها / توسعه مشارکت شهروندی اولین گام برای ارتقاء جایگاه شوراهاست
چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
خوارزمشاهی

خوارزمشاهی با اشاره به اهمیت جایگاه شوراها گفت: توسعه مشارکت شهروندی، آموزش و پژوهش، تقویت قانون گذاری، تحول در سطح خدمات ارائه شده، استفاده از فناوری پنج گام اصلی برای ارتقاء جایگاه شوراهاست.

حمزه خوارزمشاهی نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به اهمیت ارتقاء جایگاه شوراها گفت: نهاد شورا با گذشت 3 دهه از تاسیس همچنان نتوانسته به جایگاهی که در قانون اساسی دارد دست یابد. از این رو نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد یا اختیارات خود را در کنترل خود بگیرد.

وی با اشاره به فرارسیدن هفته شوراها گفت: آغاز سال جدید و فرارسیدن روز و هفته‌ای که منتسب به شوراهاست‌ می‌تواند آغازگر راهی برای ارتقاء واقعی جایگاه شوراها باشد.

خوارزمشاهی ادامه داد: ما برای رسیدن به این هدف باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم و در این مسیر به سرفصل‌هایی احتیاج داریم که ما را به هدف برسانند.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: توسعه مشارکت شهروندی اولین گام برای ارتقاء جایگاه شوراهاست. بدین ترتیب برای ارتقای جایگاه شوراها، باید مشارکت شهروندان در فرآیندهای تصمیم‌گیری و پیشنهادات آن‌ها برای بهبود عملکرد شوراها توسعه یابد.

وی آموزش و پژوهش را گام دیگر ارتقاء جایگاه این نهاد عنوان کرد و بیان داشت: برای بهبود عملکرد شورا، نیاز است که اعضای شورا با مفاهیم و روش‌های جدید آشنا شوند و به روز باشند. در این صورت نادیده گرفتن و بی‌توجهی به شوراها از سوی مسئولان کاهش‌ می‌یابد.

خوارزمشاهی تقویت قانون‌گذاری در شوراها را گام دیگر این راه توصیف کرد و اظهار داشت: این جنبه دو رو دارد. یکی اینکه قانون‌گذاران باید قوانین مناسب و کامل برای حفظ حقوق و نظام مالیاتی شورا‌ها تصویب کنند و دیگری اینکه شوراها نیز باید در قانون گذاری دقت کافی را داشته باشند و تامین و حفاظت از منافع شهروندان باید در اولویت شوراها قرار گیرد.

این عضو شورای عالی استان‌ها تحول در سطح خدمات ارائه شده به شهروندان را مسئله دیگر این هدف دانست و توضیح داد: اگر شوراها بتوانند سطح خدمات ارائه شده به مردم را گسترش دهند و نیاز مردم به شوراها افزایش پیدا کند. جایگاه شوراها نیز خود به خود ارتقاء‌ می‌یابد و مسئولان مجبور هستند نقش جدی‌تری برای شوراها در نظر بگیرند.

وی با اشاره به توسعه فناوری‌های روز گفت: استفاده از فناوری می‌تواند خدمت رسانی به مردم از سوی شوراها را متحول کند. از این رو استفاده از فناوری‌های نوین برای بهبود عملکرد شوراها و ارتقای جایگاه آن‌ها، می‌تواند مفید باشد. به این ترتیب به روز بودن شوراها‌ می‌تواند نقش چشمگیری در اعتماد مردم و حاکمیت به این نهاد داشته باشد و این نهاد را در ارائه خدمات پیشرو کند.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی