نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها: استان آذربایجان شرقی ظرفیت چشمگیری برای تحقق شعار سال دارد
سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
نوروززاده

نوروز زاده با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی استان آذربایجان شرقی گفت: وجود ظرفیت‌های گسترده و چشمگیر استان آذربایجان شرقی سبب شده است تا این استان به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی و صنعتی کشور پتانسیل بالایی تحقق شعار سال دارد.

در سال‌های اخیر اقتصاد و صنعت ایران به تبعیت از سایر حوزه‌ها مشکلات فراوانی داشته است. از کمبود مواد اولیه و بی ثباتی قیمت ارز و تورم تا بالارفتن هزینه‌ها از جمله نیروی کار، حمل و نقل و مواد اولیه دست به دست هم دادند تا اقتصاد نیمه جان کشور را به کام مرگ رهسپار کنند. در این میان بخش صنعت آسیب‌های فراوانی دیده است. صنایع استانی نیز به تبعیت از صنایع و اقتصاد ملی درگیر مشکلات فراوانی است. به همین سبب برای اطلاع از آخرین وضعیت اقتصاد و صنعت استان آذربایجان شرقی به سراغ دکتر وحید نوروززاده، نماینده استان آذربایجان شرقی در شورای عالی استان‌ها و عضو کمیسیون صنعت، معدن، انرژی و کشاورزی در گفت و با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها رفته این تا از چند و چون ماجرا خبر دارد شویم.

آقای نوروززاده به عنوان اولین سوال اگر بخواهید لیستی از مشکلات حوزه صنعت استان را ارائه کنید، چه مشکلاتی در صدر لیست قرار می‌گیرد؟

تورم بالا و نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه، کمبود تسهیلات بانکی و بالا بودن جرایم معوقات، قیمت‌گذاری نادرست بورس، حامل‌های انرژی، مسائل گمرکی، مشکلات زیست‌محیطی صنایع و ضرورت ایجاد شهرک خودروسازی و رسیدگی به مشکلات شهرک‌های صنعتی از مهم‌ترین مسائل و مشکلات حوزه صنعت در استان اذربایجان شرقی می است. البته این تمام مشکلات نیست و نمی‌شود از کنار مسائل دیگر مانند کاغذبازی اداری یا قرارگیری افراد ناکارآمد در پست‌های حساس چشم پوشی کرد.

شهرک‌های صنعتی نقش مهمی در توسعه صنایع استان بازی می کنند. این در صورتی است که شما به مشکلات این شهرک‌ها اشاره کردید. از نظر شما عمده مشکل شهرک‌های صنعتی در استان آذربایجان شرقی چیست؟

مشکلات مربوط به زیرساخت‌هایی همچون برق، آب، تصفیه خانه و راه، عدم وجود تقاطع غیر همسطح در ورودی شهرک شهید سلیمی، کمبود ایستگاه‌های آتش نشانی در شهرک‌ها، مشکلاتی در خصوص زمین‌های اوقافی شهرک سرمایه گذاری خارجی و مشکل معارضین محلی و تداخل زمین‌ها با منابع طبیعی از جمله مشکلات هر کدام از شهرک‌های صنعتی استان می باشد که بایستی در اولویت قرار گیرد و هر چه سریعتر نسبت به رفع مشکل و مانع این شهرکها اقدامات لازم انجام گیرد.


عدم وجود برق و بلاتکلیفی تعداد کثیری از واحد‌های صنعتی جدید الاحداث و توسعه یافته که تجهیزات و دستگاه‌های تولیدی آن‌ها نصب و آماده بهره برداری هستند، عدم وجود تقاطع غیر همسطح در ورودی شهرک شهید سلیمی که باعث بروز تصادفات روزانه در این محل می شود، ترافیک سنگین در جاده تبریز – شهرک، کمبود خودروهای آتش نشانی در داخل شهرک، پایین بودن ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب که کفاف فاضلاب تولیدی واحدها را نمی‌دهد و مشکلات مربوط به کمبود آب از جمله مشکلات مطرح شده در خصوص شهرک سلیمی تبریز است.

مسائل مربوط به زمین‌های اوقافی شهرک سرمایه گذاری خارجی با وجود مصالحه قبلی، نارسایی و کمبود برق و عدم تکمیل پل تقاطع غیرهمسطح شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی از مهم ترین مشکلات در خصوص شهرک سرمایه گذاری خارجی می باشد

مشکل تامین آب در شهرک صنعتی استاد عالی نسب، مشکل معارضین محلی و تداخل زمین‌ها با منابع طبیعی و عدم توازن در واگذاری زمین‌ها از مشکلات مطرح شده در خصوص شهرک صنعتی استاد عالی نسب تبریز می باشد.


بنظر شما مهمترین چالش‌ها برای توسعه صنعت آذربایجان شرقی چیست؟

اکنون مشکل اصلی توسعه صنعت آذربایجان شرقی کمبود برق است، چرا که در صنایع استان به بیش از 1100 مگاوات برق نیاز است. که برای تامین با کمبود روبه‌رو هستیم و لازمه توسعه صنعت برق مصرفی مورد نیاز است. برخی شهرک‌های صنعتی از نظر برق در وضع بحرانی قرار دارد بطوری که برخی واحدهای آماده بهره برداری و شروع تولید در استان وجود دارد که بدلیل عدم تامین برق مورد نیاز افتتاح نشده و می‌‍طلبد که در اعتبارات بودجه برای افزایش توان برق استان مبلغ کافی اختصاص داده شود.

از سوی دیگر تبریز و آذربایجان شرقی جزو مناطق کم آب کشور است،  به دلیل اشتغال بالا در صنایع و اهمیت تامین آب برای صنایع، باید آب لازم تامین شود.

باتوجه به نامگذاری سال جدید با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» شما نقش آذربایجان شرقی در تحقق این شعار را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به منویات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال 1402 بنام مهار تورم، رشد تولید، استان آذربایجان شرقی بعنوان یکی از قطب‌های اقتصادی و صنعتی کشور پتانسیل بالایی برای خودکفایی و ارزآوری و رشد تولید دارد و تولید داخلی که یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی است، در سایه توجه مسئولان کشوری در استان آذربایجان شرقی امکان پذیر است و ضرورت دارد هئیت محترم وزیران برای این قابلیت استان بودجه کافی اختصاص دهند تا شاهد رشد تولید و صادرات محصولات ملی به کشورهای دیگر باشیم.

این استان با وجود مشکلات ساختاری دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های چشمگیری است. وجود نیروی کار فعال و جوان، وجود مرزها و پایانه‌های صادراتی، وجود ظرفیت‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی و ... عاملی برای نقش آفرینی این استان در اقتصاد ایران است و می توان روی ظرفیت‌های این استان برای تحقق شعار سال حساب کرد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی