نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها: توسعه مترو به شهرهای اقماری تهران می‌تواند در کاهش ترافیک موثر باشد
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
خوارزمشاهی

خوارزمشاهی با اشاره به دلایل ترافیک شدید پایتخت گفت: توسعه شبکه حمل و نقل عمومی به ویژه به سمت شهرهای اقماری تهران‌ می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در کاهش حجم ترافیک تهران داشته باشد.

حمزه خوارزمشاهی نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها ضمن تبریک فرارسیدن نوروز و آغاز سال جدید خورشیدی در خصوص وضعیت ترافیک شهر تهران گفت: وضعیت در تهران جوری است که اگر روزی ترافیک نباشد باید تعجب کرد.

وی افزود: عامل اصلی ترافیک در تهران جمعیت است. یعنی تهران بیش‌تر از ظرفیت خود جمعیت پذیرفته است و این جذب جمعیت همچنان ادامه داد.

خوارزمشاهی افزود: این مسئله یک مسئله ملی و کلان است و شهرداری توان حل آن را ندارد. به این ترتیب تا زمانی که شهرستان‌ها دافع جمعیت و تهران جاذب جمعیت باشد ما با چنین مشکلی روبه‌رو هستیم. تا زمانی که یک فرد از اقصا نقاط کشور برای یافتن شغل یا زندگی بهتر چاره‌ای جز مهاجرت به تهران ندارد نمی‌توان مشکل ترافیک تهران را برطرف کرد.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: از این رو حل مشکل ترافیک تهران بستگی به عوامل زیادی از جمله توسعه سایر مناطق کشور و مهاجرت جمعیت از تهران به شهرهای دیگر است. بنابراین ما باید در یک برنامه زمانی بلند مدت شرایطی را ایجاد کنیم که زندگی برای شهروندان در شهرستان به صرفه تر از تهران باشد. در این شرایط ما می‌بینیم که مردم به صورت خود خواسته عطای تهران را به لقایش‌ می‌بخشند و برای رسیدن به آرامش و زندگی بهتر به شهر و دیار خود یا مکانی با جاذبه‌های شغلی و زندگی بیشتر خواهند رفت.

عضو شورای استان تهران ادامه داد: البته این کار بزرگی است و به این آسانی قابلیت اجرا ندارد. چراکه برای رسیدن به نتیجه باید شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد و رشد اقتصادی مثبت و متوازن برای چند دهه ادامه داشته باشد. همچنین نگاه توسعه به صورت عادلانه برای سراسر کشور باشد و از تجمیع امکانات و ثروت در تهران جلوگیری شود.

خوارزمشاهی تصریح کرد: هرچند رشد جمعیت دلیل اصلی ترافیک است اما دلایل دیگری از جمله ضعف ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری، نبود زیرساخت استفاده از دوچرخه و ورود تعداد زیاد خودرو به بازار وجود دارد.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: با این وجود راهکارهای موقت برای کاهش ترافیک تهران یا باز کردن گره‌های ترافیکی در پایتخت وجود دارد.

وی توضیح داد: بخش زیادی از ترافیک تهران مربوط به سفرهایی است که از شهرهای اطراف به داخل تهران انجام‌ می‌شود در صورتی که اگر مترو به شهرهای اطراف گسترش یابد ورود خودرو به شهر تهران کاهش چشمگیری‌ می‌باید.

خوارزمشاهی تصریح کرد: در اصل یکی از مسائل تهران به خاطر ضعف سامانه حمل و نقل عمومی از جمله مترو و بی آر تی و اتوبوس است. اگر شما سری به این سامانه‌ها بزنید‌ می‌بینید که چه حجمی از جمعیت در این سامانه‌ها جابه جا‌ می‌شوند. به همین دلیل بخشی از مردم زمانی که این شلوغی را‌ می‌بینند ترجیح‌ می‌دهند با خودرو شخصی سفر کنند و ترافیک را به جای فشار تحمل کنند.

این عضو شورای عالی استان‌ها افزود: به همین دلیل توسعه خطوط مترو هم در داخل شهر تهران و هم شهرهای اقماری‌ می‌تواند یکی از راه‌های کاهش ترافیک باشد.

عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: همچنین اصلاح برخی از معابر از جمله تعریض بزرگ راه‌ها و خیابان‌ها، تعریض پل‌ها و زیر گذرها و گشوردن گره‌های ترافیکی نیز راه دیگری است که‌ می‌شود بخشی از ترافیک را روان تر کرد.

خوازمشاهی تاکید کرد: در حقیقت باید به این نتیجه رسید که ترافیک تهران باید توسط دولت و شهرداری برطرف شود و شهرداری به تنهایی توان حل این مشکل را ندارد. بنابراین باید یک برنامه‌ریزی و چشم انداز درست طراحی شود تا بر اساس نقشه راه عمل شود.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی