نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها: ماده ۵۹ قانون حمایت از تولیدکنندگان با گذشت ۱۵ سال اجرا نمی‌شود / دبیرخانه ایران اسلامی ایجاد شود
پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
خمسه

خمسه با اشاره به عدم اجرای ماده ۵۹ قانون حمایت از تولیدکنندگان در خصوص اراضی با کاربری‌های مختلف و عمومی گفت: بر اساس این قانون شهرداری ۵ سال فرصت دارد تا زمین های با کاربری عمومی را خریداری و احداث کند و اگر بیش از ۵ سال باشد باید با تغییر کاربری اجازه بهره برداری به مالک را بدهد. در صورتی که با گذشت ۱۵ سال هنوز اجرا نمی‌شود.

هادی خمسه نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها در نطق پیش از دستور خود در چهاردهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی برگزار می‌شد با انتقاد از طولانی شدن زمان ساخت پروژه‌ها گفت: در برخی مناطق تعریض راه‌ها به طول ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر سالیان سال طول می‌کشد و مانند جاده بوئین زهرا به قزوین قتلگاه مردم تبدیل می‌شود. یا جاده بندر خمیر به بندر بوشهر که ارزش بازرگانی و اقتصادی دارد اما با گذشت ۱۰ سال هنوز تکمیل نشده است. یا راه آرموداق به کریق ( نیر به میانه) که سهم استان اردبیل انجام شده است اما سهم آذربایجان شرقی سال‌هاست نیمه کاره مانده است.

وی افزود: همچنین باید به بزرگراه غدیر اشاره کرد که متوقف مانده است. در صورتی که می‌توانست با اتصال به شمال کشور از طریق شهرستان طالقان این منطقه گردشگری را آماده پذیرای گردشگران خارجی و داخلی کند و اقتصاد این منطقه را متحول کند.

خمسه اظهار داشت: عدم اجرای دستور رئیس جمهور در زمینه نهضت ملی مسکن در برخی از شهرها مسئله‌ای است که باید به آن رسیدگی شود. چرا که این ناعدالتی در حق مردم این شهرهاست.

نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه پرونده‌های املاک قولنامه ای در کمیسیون ماده ۵ پذیرش نمی‌شود و به آن‌ها پایان کار داده نمی‌شود توضیح داد: اغلب زمین‌ها در شهرهای کوچک اوقافی هستند یا با قولنامه معامله می‌شود و لازم است بازنگری در قانون انجام شود.

عضو کمیسیون فرهنگی، گردشگری، اجتماعی و ورزشی شورای عالی استان‌ها افزود: از ۲۵ شهر قزوین ۱۸ شهر اوقافی هستند و امکان سند دار کردن این زمین ها نیست. بنابراین پیشنهاد می‌شود با گرفتن تعهدات لازم از مردم اجازه ساخت و ساز داده شود.

خمسه تصریح کرد: همچنین شاهد عدم اجرای ماده ۵۹ قانون حمایت از تولیدکنندگان در خصوص اراضی با کاربری‌های مختلف و عمومی هستیم. بر اساس این قانون شهرداری ۵ سال فرصت دارد تا زمین های با کاربری عمومی را خریداری و احداث کند و اگر بیش از ۵ سال باشد باید با تغییر کاربری اجازه بهره برداری به مالک را بدهد. در صورتی که با گذشت ۱۵ سال هنوز اجرا نمی‌شود.

وی با انتقاد از هویت زدایی و وضعیت آشفته ساخت و ساز در شهرها گفت: ایجاد دبیرخانه ایران اسلامی در شهرها می‌تواند هویت را به شهرها بازگرداند.

خمسه همچنین با اشاره به نبود کمربندی در برخی از شهرهای کوچک‌تر گفت: ایجاد کمربندی در بعضی از شهرها در توان شهرداری نیست و وزارت راه و شهرسازی نیز انگیزه و علاقه لازم را ندارد.


پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی