رئیس کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی شورای عالی استان‌ها: گیلان علی رغم رتبه دوم تولید گل و گیاه کشور، پایانه گل و گیاه ندارد/ باغداران به فکر تغییر کشت از مرکبات به برنج افتاده اند
چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
قاسمی

قاسمی گفت: گیلان رتبه دوم تولید گل و گیاه در کشور را دارد اما متأسفانه علی‌رغم این جایگاه ما در استان پایانه گل و گیاه نداریم که این یک ضعف بزرگ است.

جعفر قاسمی نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها و رئیس کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی این شورا در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به این نکته که گیلان رتبه دوم تولید گل و گیاه در کشور را دارد، گفت: اما متأسفانه علی‌رغم این جایگاه ما در استان پایانه گل و گیاه نداریم که این یک ضعف بزرگ است.

وی افزود: به طور مثال در چابکسر ۸۰ درصد مردم در کار گل و گیاه هستند و عدم وجود پایانه قطعاً ضربه بزرگی به اقتصاد این بخش می‌زند و از دولت درخواست داریم با تخصیص زمین، یک بار برای همیشه این مشکل را حل کند.

رئیس کمیسیون انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی شورای عالی استان‌ها در ادامه از نبود صنایع تبدیلی در گیلان گلایه کرد و اظهار داشت: رتبه اول تولید فندق متعلق به استان گیلان است اما با این وجود به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، کشاورزان مجبور به خام فروشی محصول خود هستند در حالی که با ایجاد این صنایع، اشتغال‌زایی و فروش محصولاتی نظیر فندق، افزایش پیدا می‌کند که این نیز حمایت از سرمایه‌گذار و بخش خصوصی را طلب می‌کند.

قاسمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع مرکبات نیز گریزی زد و گفت: رودسر قطب نخست مرکبات در استان گیلان است. اکنون قیمت پرتقال کمی افزایش پیدا کرده اما هیچ سودی به حال باغدار ما ندارد چرا که او محصولش را مدت‌ها قبل به دلال فروخته و سود اصلی در جیب دلالان می‌رود.

وی با بیان اینکه بسیاری از باغداران به فکر تغییر کشت از مرکبات به برنج افتاده اند، تصریح کرد: دولت باید با اعلام کف قیمت خرید از باغدار و راه‌اندازی یا فعال سازی مکان‌هایی مانند تعاونی‌های روستایی برای خرید از باغدار، بازار را رقابتی کند تا دلالان نتوانند به راحتی و با قیمت پایین محصول باغدار را چپاول کنند و در آستانه سال نو با قیمت بالا بفروشند.


پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی