نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌‌ها: توسعه راه های ارتباطی و تامین آب آشامیدنی اولویت‌های اصلی سیستان و بلوچستان است
چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
عزیزی

عزیزی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان به عنوان دومین استان بزرگ کشور راه‌های ارتباطی مناسب ندارد توضیح داد: این استان نه تنها یک کیلومتر هم آزادراه ندارد، بلکه تمام راه‌‌ها یک طرفه هستند که در شان استان و کشور نیست.

محمد کریم عزیزی نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌‌ها در گفت‌و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌‌ها با اشاره به مشکلات استان سیستان و بلوچستان گفت: این استان از نظر وسعت دومین استان کشور است و بیشترین جمعیت روستایی را در ایران دارد.

وی افزود: مهمترین اولویت کنونی استان توسعه راه‌‌های ارتباطی است چراکه این استان با این حجم از وسعت نه تنها یک کیلومتر هم آزادراه ندارد، بلکه تمام راه‌‌هایک طرفه هستند که در شأن استان و کشور نیست. پایین بودن کیفیت راه‌‌های ارتباطی علاوه بر اینکه سرعت نقل و انتقال را پایین‌ می‌آورد، سبب خسارات جانی و مالی زیادی‌ می‌شود.

عزیزی افزود: بدتر از وضعیت راه‌‌های ارتباطی بین شهری، راه‌‌های دسترسی روستاها به شهرهاست که بسیاری از آن‌ها هنوز آسفالت و حتی شوسه هم نشده‌اند و با کوچکترین باران و سیل از دسترس خارج‌ می‌شوند و روستاهایی با جمعیت زیاد در محاصره قرار‌ می‌گیرند. چه بسیار روستائیانی که به خاطر نبود راه مناسب نتوانستند به پزشک دسترسی داشته باشند و جان خود یا فرزند به دنیا نیامده خود را از دست داده‌اند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌‌ها با بیان اینکه آبرسانی به روستاها دومین اولویت استان است، ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان سال‌‌هاست درگیر خشکسالی است. استانی که زمانی انبار غله ایران محسوب‌ می‌شود با وقوع خشکسالی به ناچار کشاورزی را کنار گذاشت و مهمترین شغل مردم که زندگیشان را تامین‌ می‌کرد، از دست رفت. اکنون خشکسالی چهره خشن تری از خود نشان داده است. به طوری که مردم در تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود هم با مشکل روبه رو هستند و لازم است اقدامات ضروری در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: آبرسانی سقایی که قبلا بخشی از نیاز آبی مردم را تامین‌ می‌کرد هم به درستی کار نمی‌کند و مانند گذشته فعال نیست. هرچند نیاز آبی مردم به حدی جدی است که آبرسانی سقایی جوابگوی نیاز آن‌ها نیست. مردم روستاهای سیستان و بلوچستان در بدترین شرایط و با کمترین امکانات زندگی خود را‌ می‌گذرانند به نوعی که از تامین نیازهای اولیه زندگی خود یعنی آب و غذا عاجز شده‌اند.

عزیزی با بیان اینکه باید کار اساسی برای سیستان و بلوچستان انجام شود تصریح کرد: باید کار زیربنایی انجام شود. آبرسانی با تانکر‌ می‌تواند به صورت موقت نیاز به آب آشامیدنی را برطرف کند در صورتی که تمام زندگی مردم به آب وابسته است.

وی اضافه کرد: در استان سیستان و بلوچستان مشاغل صنعتی و خدماتی رشد نکرده‌اند و تنها را گذران زندگی مردم کشاورزی و دامداری است. این دو شغل هم ارتباط مستقیم و حیاتی با آب دارند. از این اگر‌ می‌خواهیم سیستان و بلوچستان خالی از سکنه نشود و همچنان جایی برای زندگی باشد باید آب مورد نیازش تامین شود.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌‌ها شیرین کردن آب دریا را مناسب‌ترین راه برای حل مسئله دانست و توضیح داد: این استان دارای نعمات و مواهب زیادی است اما متاسفانه به دلیل بی توجهی و گاهی بی کفایتی تاکنون از این امکانات استفاده نشده است. این استان در حالی با خشکسالی در جنگ است که به آب‌‌های اقیانوسی متصل است و باید از این منبع بی کران آب برای تامین آب مورد نیاز مردم استفاده کرد.

عزیزی افزود: بسیاری هزینه بر بودن شیرین کردن آب را مانع این کار‌ می‌دانند اما در برابر زندگی مردم هزینه کردن معنی ندارد. در اصل دولت درآمد کسب‌ می‌کند تا رفاه مردم را تامین کند وگرنه ثروتی که تامین کننده رفاه نباشد چه ارزشی دارد؟ از این رو باید بدون توجه به این مسائل یک پروژه زیربنایی برای تامین آب مردم استان آغاز شود و تا تامین کامل نیاز مردم رها نشود.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی