نماینده کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان ها: مسئولان حاضر به پرداخت حق آلایندگی دومین شهر نفت خیز کشور نیستند/ هنگام حادثه برای اطفای جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویر احمد تجهیزات نداریم
يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
عاملی مقدم

نماینده کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان ها به مشکلات استان از جمله عدم پرداخت حق آلایند گی شهرستان گچساران، عدم تجهیزات و نیروی کافی برای خاموشی جنگل های بلوط در مواقع آتش سوزی و همچنین مورد توجه قرار نگرفتن گردشگری استان پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، حبیب عاملی مقدم در این باره گفت: چاه‌های نفت اطراف شهرستان گچساران نه تنها تولید آلایندگی می‌کنند که دورتا دور این شهرستان را احاطه کرده‌اند و ارمغان‌شان برای مردم منطقه تهدید سلامتی آنان است. 

وی با بیان اینکه مسئولان مربوط هم  حاضر به پرداخت حق آلایندگی ناچیز این شهرستان  نمی‌شوند ،اضافه کرد : در صورتی که برای استان خوزستان در همسایگی ما 11 هزار میلیارد حق آلایندگی برآورد شده و این در حالی است که ما بعد از خوزستان دومین شهر نفت خیز ایران هستیم. از 11 هزار میلیارد تومان حق آلایندگی خوزستان حدودا 5 هزار میلیارد تومان  اعتبار به این استان تزریق شده است. اما حاضر به پرداخت 100 میلیارد تومان حق آلایندگی به شهرستان گچساران نیستند.

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: استان خوزستان افرادی را به عنوان مسئول در بدنه دولت دارند و از حق استان شان دفاع می کنند اما استانی مانند کهگیلویه و بویر احمد از چنین موقعیت و شرایطی برخوردار نیست .

عاملی مقدم در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات جنگل‌های کهگیلویه و بویر احمد هم پرداخت و گفت: سالانه بسیاری از جنگل‌های استان دچار حریق می شوند که متاسفانه به دلیل عدم نیرو و تجهیزات کافی این جنگل ها به موقع اطفاء نمی شوند. حتی استان از داشتن یک فروند بالگرد که بیشتر مناطق جنگلی آن هنگام آتش سوزی بسیار سخت گذر است محروم  است.

نماینده کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: ایران کشوری است که دچار خشکسالی شده است و به جز استان‌های شمالی تنها در نوار غربی کشور جنگل‌ها باقی مانده‌اند که متاسفانه قدر همین جنگل های باقیمانده را هم نمی‌دانیم. کهگیلویه و بویر احمد استانی است که جنگل های بلوط بسیار خوبی دارد اما سالانه با آتش سوزی‌هایی که در این جنگل‌ها رخ می‌دهد بیش از 500 الی 600 هکتار از این جنگل ها را از دست می دهیم آن هم فقط به دلیل کمبود امکاناتی که داریم.

وی  در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در استان با آن دست به گریبان هستیم سدهای زیادی است که ساخته می شود که برای مصارف شرب به خوزستان، هرمزگان و بوشهر  منتقل می شود و خود استان کمترین استفاده از آب این سدها را ندارد که این ظلم به مردم استان است. اجازه بدهند مردم استان هم از آب این سدها بهره ببرند و زمین های کشاورزی مردم بدون آب نمانند. آن هم زمین های بسیار مرغوبی که شرایط خوبی برای کشاورزی دارند.  

وی در ادامه به موضوع جاذبه‌های گردشگری استان هم اشاره کرد و افزود: یاسوج مرکز کهگیلویه و بویر احمد به پایتخت طبیعت ایران معروف است. ما بیشترین استفاده را می توانیم در بحث گردشگری برای مردم این استان داشته باشیم  که حتی درآمدش برای استان می‌تواند بسیار بیشتر از نفت باشد. اما به دلیل اینکه سرمایه گذار حاضر نیست در این جا حضور پیدا کند و اهمیت ندادن به استان از سوی مسئولان ناشناخته مانده است. اگر گردشگری استان فعال شود مطمئنا نفت در اولویت دوم قرار می گیرد.           

انتهای پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی