نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها: حضور روسای شوراهای استان و شهرستان برای شرکت در جلسات اداری استان ضروری است
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
خراسانی

خراسانی با بیان اینکه شوراها نسبت به مسائل، مشکلات و ظرفیت‌های حوزه انتخابیه خود آگاهی دقیقی دارند تصریح کرد: حضور رئیس شورای استان در شورای اداری استان و رئیس شورای شهرستان در شورای برنامه‌ریزی شهرستان مهم و ضروری است است.

معصومه خراسانی نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره به اهمیت دستور رئیس جمهور مبنی بر مشارکت روسای شوراهای اسلامی استان و شهرستان در جلسات شورای اداری استان و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه صراحتا رئیس شورای استان را از جلسات اصلی شورای اداری استان حذف کرده است.

وی با بیان اینکه شورای توسعه استان 16 کارگروه دارد افزود: بر اساس همین قانون شورای استان تنها می‌تواند در 4 کارگروه اجتماعی، خانواده و بانوان، زیربنایی و توسعه عشایر و اشتغال شرکت کند و عضو شورای برنامه‌ریزی هم نیست.

خراسانی افزود: ما بارها درخواست کردیم که رئیس شورای بخش عضو کمیته برنامه‌ریزی شهرستان باشد. چراکه در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان است که اعتبارات شهرستانی را توزیع می‌کند.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در کمیته برنامه‌ریزی استان برای شهرها و در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان برای روستاها تصمیم گیری می‌شود، تصریح کرد: چه کسی بیشتر از عضو شورای اسلامی نسبت به مسائل و مشکلات و ظرفیت‌های شهر یا روستا آگاه است؟

وی ادامه داد: این تسلط اعضای شورا نسبت به حوزه انتخابیه خود قابل قیاس با سایر مسئولان دولتی نیست. برای مثال در حوزه بخش می‌گویند بخشدار هست و می‌تواند این کار را انجام دهد در صورتی که اولا بخشدار معمولا بومی نیست و تا با شرایط محل آشنا شود سال‌ها طول می‌کشد و دیگر اینکه شبکه‌ای برای رصد مشکلات و مسائل بخش ندارد در صورتی که رئیس شورای بخش اولا بومی همان بخش است و دوما نماینده شوراهای اسلامی شهر و روستای همان بخش است که می‌تواند در لحظه اطلاعات دقیق کسب کند و از شرایط آن بخش به طور مرتب آگاه شود.

عضو شورای استان سمنان تصریح کرد: بنابراین رئیس شورای بخش با توجه به آگاهی خود نسبت به محیط راحت‌تر می‌تواند فرماندار را قانع کند که کدام روستا به چه میزان بودجه در چه بخش‌هایی نیاز دارد و مهمتر اینکه کمتر دچار تغییر و تحولات می‌شود. برای مثال در شهر گرمسار در یکسال گذشته 5 فرماندار به خود دیده است. خب طبیعی است که هیچکدام از این فرمانداران در این مدت کم توان تسلط بر امور شهرستان را نداشته باشند. در صورتی که رئیس شورای بخش، شهرستان و استان از ابتدا در همان منطقه زندگی کرده و اطلاعات اولیه دارد و از آنجایی که نماینده مردم است به این راحتی جایگزین یا تعویض نمی‌شود.

خراسانی ادامه داد: به همین دلیل دستور رئیس جمهور و ابلاغ وزیر کشور برای حضور رئیس شورای استان در شورای اداری استان و رئیس شورای شهرستان در شورای برنامه‌ریزی شهرستان مهم است. چراکه هم می‌توانند با اطلاعات درست از حقوق مردم دفاع کنند و هم اشکالات برنامه‌ریزی‌های انجام شده را بگیرند. از این رو باید از این حضور استقبال شود.

نماینده استان سمنان در شورای عالی استان‌ها بیان کرد: بنابراین اگر شوراها در تصمیم گیری‌ها شریک باشند و دخالت داده شوند تاثیر مثبتی در برنامه‌ریزی استانی خواهد داشت و از آنجایی که شوراها جز حوزه سیاسی در همه حوزه‌ها اعم از اجتماعی، فرهنگی، عمرانی، سرمایه گذاری، شهرسازی و ... فعالیت می‌کنند می‌توانند نظرات تخصصی دقیقی ارائه کنند.

وی تصریح کرد: برای مثال اگر قرار است فردی برای سرمایه‌گذاری به شهر بیاید و با مسئولان دیدار داشته باشد بهتر است که از شوراها هم فردی حضور داشته باشد تا راهنمایی درست تری اتفاق بیفتد. چراکه بیشتر مجوز‌های سرمایه‌گذاری در شهر باید از سوی شهرداری صادر شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی