نماینده کردستان در شورای عالی استان ها: دریاچه زریبار بخشی از هویت هر کردستانی است
سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
کیوان ویسیان

ویسیان گفت: زریبار بخشی از هویت و وجود هر کردستانی است و ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه اکوتوریسم دارد که می‌توان جهت رونق اقتصادی و معیشت مردم هم به خوبی از آن بهره گرفت.

کیوان ویسیان نماینده استان کردستان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استانها با اشاره به چالشهای دریاچه زریبار، گفت:  دریاچه زریبار به عنوان شیرین‌ترین دریاچه آب شیرین غرب کشور، امروزه در باتلاق غرق و در آینده به نیزار تبدیل می‌شود و کسی به فکر این دریاچه نیست.

وی افزود: شهرت زریبار تنها به خاطر زیبایی و دریاچه آب شیرین آن نیست بلکه آنچه این دریاچه را مهم‌تر کرده تالاب بین المللی آن است که هم اکنون زیستگاه بیش از ۱۵۰ گونه جانوری بویژه پرندگان مهاجر و بومی آن است اما طی چند سال گذشته به دلیل ورود فاضلاب‌های شهری و روستایی، افزایش رسوبات و نیزارهای داخل دریاچه، نگرانی‌‌هایی در مورد این دریاچه بوجود آمد که مخاطراتی را هم متوجه این جاذبه آبی استان کرده است.

ویسیان ادامه داد: مسائل بسیاری زریبار را تهدید می‌کند که رفع آنها نیازمند سیاست‌های کلان بر اساس برنامه ریزی‌های اساسی و علمی و عملی است، هر چند در راستای حفظ زریبار کارهایی صورت گرفته اما ملموس و کافی نبوده است.

وی ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم تالاب و پناهگاه، حفر چاه‌های غیرمجاز در حاشیه تالاب، باغداری و کشاورزی ناپایدار، تخلیه نخاله های ساختمانی در اطراف تالاب توسط افراد ناآگاه و رعایت نکردن استاندارهای صید را از جمله دیگر معضلاتی برشمرد که زریبار با آن مواجه است.

نماینده استان کردستان در شورای عالی استان ها در پایان خاطرنشان کرد: زریبار بخشی از هویت و وجود هر کردستانی است و ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه اکوتوریسم دارد که می‌توان جهت رونق اقتصادی و معیشت مردم هم به خوبی از آن بهره گرفت.

 

پایان پیام/

 

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی