نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها: خشکسالی، مزیت زیستی خراسان جنوبی را از بین می‌برد
سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
روحی

روحی با بیان اینکه خشکسالی سبب کاهش مزیت زیستی استان می شود گفتن: خالی شدن مرز از جمعیت، افزایش مهاجرت و حاشیه نشینی، بیکاری و ... از پیامدهای خشکسالی و کمبود آب است.

حسین روحی نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره به کمبود منابع آب در استان خراسان جنوبی گفت: آب یکی مهمترین عناصر حیات است و عامل اصلی توسعه اقتصادی است. زمانی که آب نباشد شما نمی‌توانید اقتصاد را بهبود بدهید.

وی افزود: پایه اصلی کشاورزی آب است و برای ایجاد زیرساخت‌های صنعت و خدمات نیز به منابع آب نیاز است. بنابراین یکی از تاثیرهای نبود یا کمبود آب کاهش نرخ اشتغال و افزایش بیکاری است.

روحی تصریح کرد: بسیاری از جوانان استان امیدوار به کشاورزی بودند اما به دلیل فرونشست سطح آب‌های زیرزمینی برداشت آب کم شده است و هر سال حجم برداشت از چاه‌های عمیق 5 درصد کم‌ می‌شود.

نماینده استان خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان شرایط بحرانی دارد تصریح کرد: در خراسان جنوبی «یک قطره آب برابر است با یک قطره خون» شعار سازمان آب است و نشان دهنده وضعیت بحرانی آب است.

وی اظهار داشت: اگر پیش‌بینی می‌شود که درآینده جنگ آب شکل بگیرد ما اکنون درگیر جنگ آب هستیم و این را به چشم‌ می‌بینیم.

روحی با بیان اینکه امید جوانان برای کسب درآمد از کشاورزی از بین رفته است اظهار داشت: از سازمان جهاد کشاورزی انتظار داریم در زمینه بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی اقدامات لازم را انجام دهد.

نماینده استان خراسان جنوبی تصریح کرد: ایجاد آبیاری تحت فشار یا قطره‌ای، اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری از پرت آب، اصلاح الگوی کشت و ...‌ می‌تواند در افزایش تولید و اشتغال موثر باشد.

وی مهمترین پیامد خشکسالی را مهاجرت دانست و عنوان کرد: خشکسالی سبب‌ می‌شود زندگی سخت شود و مردم از شهرستان‌های کوچک به شهرهای مراکز استان و در نهایت به پایتخت مهاجرت‌ می‌کنند.

روحی تصریج کرد: مهاجرت که خود ناشی از خشکسالی است، پیامدهای دیگری مانند خالی شدن مرزها و افزایش جمعیت شهرهای بزرگ و همچنین حاشیه نشینی را در پی دارد.

نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: شما تصور کنید کوتاهی در رفع مشکل کم آبی چه پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و امنیتی و ... را دارد. از این رو لازم است برای اینکه استان‌های درگیر خشکسالی مزیت زیستی خود را از دست ندهند اقدامات لازم و مناسب انجام شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی