نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها: ظرفیت اتوبوسرانی اصفهان نسبت به 5 سال قبل به نصف رسیده است / شروع عملیات عمرانی خط دو مترو اصفهان
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
محمدرضا فلاح

فلاح با بیان اینکه ظرفیت ناوگان اتوبوس رانی شهر اصفهان نسبت به 5 سال گذشته نصف شده بود گفت: مدیریت شهری تلاش کرده است بخشی از این کاهش ظرفیت را جبران کند اما هنوز به ظرفیت مطلوب نرسیده ایم.

محمدرضا فلاح نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات حمل و نقل عمومی شهر اصفهان گفت: مشکلات حمل و نقل در همه شهرهای کشور به ویژه کلانشهرها وجود دارد و یکی از مشکلات اصلی این کشور است.

وی افزود: بالابودن عمر اتوبوس‌های شهری و فرسوده بودن آن‌ها از مهمترین معضلات حمل و نقل عمومی است. چراکه فرسوده بودن اتوبوس‌ها به این معنی است بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی باید مدار خارج شود یا به تعمیرگاه اعزام شود.

فلاصح تصریح کرد: در شهر اصفهان حدود 5 سال پیش نزدیک به 1200 دستگاه اتوبوس سرویس دهی‌ می‌کرد که اکنون به دلیل خارج شدن اتوبوس‌های فرسوده از مدار به 600 دستگاه رسیده است.

عضو شورای شهر اصفهان ادامه داد: کاهش تعداد اتوبوس‌های در حال خدمت، سبب افزایش سرفاصله مسیرها، تراکم مسافر و افزایش زمان سفر شده است که علاوه بر تحمیل هزینه سبب افزایش نارضایتی شهروندان‌ می‌شود.

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: این مسئله بعد از پایان کرونا و افزایش فعالیت‌های اجتماعی از جمله حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها و ... وضعیت نامناسب‌تری به خود گرفته است. از این رو مدیریت شهری اصفهان تعداد 173 دستگاه اتوبوس و 100 دستگاه میدل باس خریداری و نزدیک به 300 دستگاه اتوبوس فرسوده را نوسازی کرده است تا بتواند فشار وارده بر ناوگان حمل و نقل عمومی را کاهش دهد.

وی بیان داشت: در حال حاضر حدود 1000 دستگاه اتوبوس در خدمت مردم است که هنوز هم به ظرفیت 5 سال پیش نرسیده است در حالی که مردم انتظار داشتند حداقل ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی به 1500 دستگاه اتوبوس برسد. چراکه در این سال‌ها ما شاهد افزایش جمعیت و توسعه شهر هم بودیم. در حال حاضر روزانه 300 هزار سفر از طریق اتوبوس انجام‌ می‌شود که حجم زیادی است.

فلاح با بیان اینکه دولت باید در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به شهرداری‌ها کمک کند گفت: این مهم بدون کمک دولت میسر نمی‌شود و دولت هم باید سهمی در تامین این هزینه‌ها داشته باشد.

عضو شورای شهر اصفهان همچنین با اشاره به توسعه خط مترو در شهر اصفهان توضیح داد: خوشبختانه راه اندازی مترو کمک زیادی به آمد و شد شهروندان کرده است. فاز اول مترو افتتاح شده است و عملیات عمرانی 13 ایستگاه خط 2 نیز شروع شده است که امیدواریم تا پایان دوره ششم شوراها این خط نیز با کمک دولت و فروش اوراق مشارکت به بهره برداری برسد.

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: با یکی از شرکت‌های بزرگ حمل و نقلی کشور قراردادی امضا شده است که اگر این شرکت ورود کند مبلغ 590 هزار یورو معادل 20 هزار میلیارد تومان منابع مالی به پروژه خط دو مترو تزریق‌ می‌شود که بسیار راهگشاست.

وی اضافه کرد: اگر خطر 2 مترو تکمیل شود کمک حال بسیار خوبی برای ناوگان اتوبوسرانی است و در صورت تکمیل خط 3 مردم‌ می‌توانند به راحتی به بیشتر نقاط شهر دسترسی ارزان و سریع داشته باشند.

فلاح افزود: در حال حاضر 90 هزار سفر در روز از طریق مترو انجام‌ می‌شود که با تکمیل خط دو و سه این میزان به 3 برابر یا بیشتر افزایش پیدا‌ می‌کند.

 

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی