نماینده استان کرمان در شورای عالی استان ها: بسیاری از بانک ها به مصوبه هیئت دولت مبنی بر امهال تسهیلات بخش کشاورزی توجه نمی کنند
شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
پوربلوچی

پوربلوچی گفت: به رغم تصویب‌نامه هیئت وزیران مبنی بر امهال تسهیلات بخش کشاورزی با سررسید 140، متأسفانه بسیاری از بانک ها از این کار سر باز می‌زنند.

غلامرضا پوربلوچی نماینده استان کرمان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، گفت: بیش از 30 صندوق خرد زنان روستایی در شهرستان زرند وجود دارد که در زمینه‌های صنایع غذایی و صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه اکثر اعضاء این صندوق ها سرپرست خانوار می باشند نیاز به حمایت و تسهیلات کم بهره دارند که برای جلوگیری از تعطیلی کسب و کارشان، نیاز است دولت به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

عضو شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: اختصاص کد به مرکز خدمات خانوک و جرجافک با توجه به سطح زیر کشت و بعد مسافت و نیز با توجه به گستردگی شهرستان زرند و وجود 5 مرکز خدمات کشاورزی امکاناتی از قبیل خودرو و کامپیوتر و GPS در شهرستان کمبود می باشد.

پوربلوچی اظهار داشت: مکانیزاسیون قطع سهمیه سوخت تراکتورهای بخش کشاورزی بدون پلاک به رغم زمانبر بودن فرآیند پلاک‌گذاری و ایجاد مشکلات برای کشاورزان و تعداد کم کاربری جهت ثبت نام سوخت تیلرهای دستی با توجه به اینکه بیش از نیمی از کشاورزان جهت پلاک گذاری اقدام نموده اند اما به دلیل زمانبر بودن این امر با مشکل مواجه اند وامکان ثبت سوخت برای آنها وجود ندارد همچنین این افراد جهت دریافت پلاک به دارایی جهت پرداخت مالیات معرفی می گردد که با توجه به اینکه ادوات فعال در بخش کشاورزی معاف از مالیات می باشند از وزارت جهاد کشاورزی خواستارم نسبت به رفع مشکل ایجاد شده مساعدت نماید.

وی تصریح کرد: پایین بودن ضریب مکانیزاسیون در زرند به گونه‌ای است که اختصاص سهمیه تراکتور بر اساس سهمیه سنوات قبل نمی تواند کمکی برای جبران این کمبود باشد و از طرفی بانکهای عامل به دلیل کمبود منابع داخلی قادر به جبران این نقیصه نیستند که لازم است در خصوص افزایش سهمیه تراکتور شهرستان زرند دستور اقدام مقتضی از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام پذیرد.

پوربلوچی خاطرنشان کرد: به رغم تصویب‌نامه هیئت وزیران مبنی بر امهال تسهیلات بخش کشاورزی با سررسید 140، متأسفانه بسیاری از بانک ها از این کار سر باز می‌زنند.

وی در پایان گفت: اختصاص تسهیلات کم بهره برای بهره برداران خسارت‌دیده از سرمازدگی دو سال متوالی 1400 و 1401، فعال شدن تسهیلات قانون اشتغال پایدار روستایی با توجه به نرخ بهره پایین در سنوات گذشته و حل مشکل صادرات محصولات کشاورزی خصوصا پسته با تعهد ارزی دولت که می توان با معافیت صادر کنندگان بخش کشاورزی از تعهد ارزی دولت و یا تهاتر با وارد کردن بعضی از کالاها بجای برگشت دلار این مشکل را حل نمود، از مهم‌ترین درخواست‌های کشاورزان استان کرمان و شهرستان زرند از دولت و وزارت جهاد کشاورزی است.

 

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی