نماینده کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان ها: سدهای کهگیلویه و بویراحمد به اندازه یک لیوان آب برای استان استفاده ندارند/فقر اقتصادی؛ دلیل بیشتر خودکشی‌‌های استان
شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
خسرو دیدار

نماینده کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان ها با انتقاد از اینکه سدهای استان هیچگونه استفاده ای به لحاظ منابع آبی حتی به اندازه یک لیوان آب ندارند، گفت: امیدوارم با احداث سد مارون 2 اجازه برداشت آب از این سد را به خود این استان بدهند و همچنین با ایجاد اشتغال برای جوانان این منطقه تا حدودی مشکل بیکاری را برطرف کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، خسرو دیدار نماینده کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان‌ها، اظهار داشت: در کهگیلویه و بویراحمد  2 الی 3 سد وجود دارد که همگی آن‌ها در مرز استان احداث شده‌اند و هیچگونه استفاده‌ای برای خود استان و شهرستان‌هایی که نزدیک این سدها هستند حتی به اندازه یک لیوان آب ندارند.

وی افزود: به طور مثال سد مارون در کهگیلویه و بویراحمد که سال‌ها است از احداث آن می‌گذرد، تنها در شهرستان‌های بهبهان و رامهرمز و ... در استان خوزستان برای امورات کشاورزی بهره برداری می‌شود و هیچ سودی برای خود کهگیلویه و بویراحمد ندارد.

عضو شورای عالی استان‌ها ادامه داد: زن، مرد، پیر و جوان شهرستان کهگیلویه از روی فقر و بیکاری با مینی بوس و وانت بار با دور زدن از کوه خائیز که ما بین استان کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان است به شهرستان‌های بهبهان و رامهرمز در استان حوزستان برای کارگری در مزارعی می‌روند که زمین‌هایش از آب سد شهرستان خودش تأمین می شود، از آن گذشته سود درآمد این کارگری نه تنها  عایدش نمی‌شود که در برخی اوقات باعث غرق شدن بچه‌هایشان در این سد هم می‌شود.

نماینده کهگیلویه و بویر احمد در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: زنان و دختران ما به شهرستان‌های بهبهان و رامهرمز می‌روند و در زمین‌های زراعی گوجه چینی می‌کنند تا با گرفتن حق الزحمه ای ناچیز بتوانند امرار معاش کنند.

وی گفت: در کهگیلویه مجوز سدی به نام مارون 2 یا آبریز در دوره نماینده قبلی گرفته اند و البته پی‌گیری‌هایی توسط نمایندگان قبل‌تر هم شده و دست به دست به نماینده فعلی  رسیده، امیدوارم  این بار اجازه بهره برداری از این آب را به خود استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص بدهند.

عضو شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: استان ما مظلوم واقع شده و نمایندگان استان خوزستان در مجلس انتقاد کردند که سد مارون 2 نباید در استان کهگیلویه و بویر احمد احداث شود. مشکل فعلی ما احداث همین سد است که اگر احداث شود قطعا بخش عمده ای از بیکاری این استان و شهرستان کهگیلویه حل می‌شود و می‌توانیم تا حدودی از بار فشار این بیکاری و فلاکت را از دوش مردم برداریم. هیچگونه آبی برای کشاورزی در شهرستان کهگیلویه وجود ندارد آن‌هم در حالی که این همه منابع آبی در استان و سد در این شهرستان وجود دارد و این واقعا جای تاسف دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اضافه کرد:  20 سالی می شود که قرار است پتروشیمی در شهرستان کهگیلویه احداث کنند که بلاتکلیف است. شاید تا 50 سال دیگر هم ادامه داشته باشد. با احداث سد مارون 2 و پتروشیمی تا حدود زیادی مشکل اشتغال جوانان استان برطرف می شود.

دیدار  محرومترین مناطق استان را  زیلایی شهرستان مارگون،  لنده، لیکک و کهگیلویه دانست و گفت: در این چند تا شهرستان زمین برای کشاورزی وجود دارد اما متاسفانه همه شان دیم هستند به همین دلیل مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود می آورد. همچنین در معادن این استان بین 10 تا 30 درصد کار انجام شده و برخی از این معادن هم به بهره برداری رسیده اند اما متاسفانه توسط استان های همجوار، که منابع این استان را می‌برند و این در حالی است که حتی یک حساب بانکی هم در این استان ندارند. مسئولان این حوزه نباید اجازه خروج این منابع را از استان بدهند  یا حداقل بخشی از منابع این معادن باید صرف آن شهرستان بخش یا روستایی که آن در آن معدن واقع شده، شود. 

وی تصریح کرد:  اگر آبی از این استان خارج و به خوزستان می رود باید عایداتی برای استان داشته باشد. اگر سنگی از استان خارج می‌شود باید درآمدی شامل آن شهرستان یا استان بشود اما متاسفانه این اقدامات تاکنون شکل نگرفته است.

دیدار، عمده ترین دلایل خودکشی مردم استان را هم فقر اقتصادی و فرهنگی مردم استان دانست و ادامه داد: به مردم مناطق محروم یا آموزشی داده نمی شود و یا هم اگر داده می شود بسیار کمرنگ است.  علت بیشتر  خودکشی های استان  بخاطر  فشار اقتصادی و فقر است. همه استان درگیر این موضوع است اما شهرستان‌های کهگیلویه و دهدشت بیشترین آمار  خودکشی را دارند. در دیشموک و قلعه رئیسی از بچه 12 ساله تا مرد و زن  50 ساله،  مجرد و متاهل  از همه گروه‌های سنی  اقدام به خودکشی می کنند بماند و اما عمدتا و تقریبا  این افراد که خودکشی کرده اند یا بیکار و یا کم درآمد بوده‌اند.   

وی ادامه داد: در کل استان امکانات آموزشی و بهداشتی ضعیف است  و با کمبود امکانات مواجهیم و اگر  آموزش خوب می خواهیم باید زیر ساخت های لازم فراهم باشد که متاسفانه در اکثر شهرستان های استان چنین امکاناتی وجود ندارد. در دیشموک چاروستا، لنده، لیکک و زیلایی واقعا مشکل آموزشی و تحصیلی وجود دارد. اگر معلمی بخواهد در یکی از این روستاها تدریس کند باید زیر ساخت هایی مثل جاده و برق و آب فراهم باشد که اکثر روستاها از داشتن این امکانات محرومند و اگر هم دارند بسیار ناچیزند.

نماینده کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان‌ها به ایلنا گفت: این مناطق جاده‌های شان سخت گذرند و کمتر معلمی حاضر می شود در چنین مناطقی تدریس کند و هیچ معلمی حاضر نیست به اختیار خودش به این مناطق برود مگر از روی اجبار!  به لحاظ بهداشتی و درمانی هم در این مناطق با مشکلاتی مواجهیم. به طور مثال در دهدشت که مرکز شهرستان کهگیلویه است اگر  فردی به چشم پزشک مراجعه کند باید  ساعت ها در نوبت باشد که بتوانند معاینه و ویزیت شود.

انتهای پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی