نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها: کمبود امکانات در حوزه آموزشی سبب افزایش مهاجرت و بازماندن کودکان از تحصیل‌ می‌شود
يکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
عزیزی

عزیزی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان مشکلات جدی در حوزه آموزش و پرورش دارد، گفت: این مشکلات زمینه‌ساز مشکلات دیگری از جمله مهاجرت، تخلیه مرزها، افزایش کودکان بازمانده از تحصیل و پرورش نیروی انسانی آموزش ندیده است.

محمد کریم عزیزی نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه دانش و معرفت مهم ترین مولفه و فاکتور توسعه زیربنایی هر جامعه است توضیح داد: آموزش و پرورش به عنوان نهاد تولید دانش و معرفت و مهم ترین رکن آموزش پایه‌ای در جامعه رسالت مهمی در این زمینه بر عهده دارد.

وی ادامه داد: محرومیت تاریخی استان سیستان و بلوچستان در حوزه آموزش و پرورش سبب عقب ماندگی این استان شده است. به طوری که این محرومیت‌ها در نظام آموزشی به راحتی قابل لمس است.

عزیزی تصریح کرد: با وجود پراکندگی و گسترده بودن مساحت استان، کمبود معلم یکی از مشکلات مهم آموزشی است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان ها بیان کرد: کمبود فضای آموزشی به ویژه فضای آموزشی استاندارد از دیگر مشکلات این استان است.

وی با اشاره به کمبود وسایل توانبخشی برای دانش آموزان مدارس استثنایی گفت: در این حوزه ما با مشکل جدی مواجه هستیم چرا که به دلیل نبود یا کمبود امکانات بسیاری از دانش آموزان مدارس استثنایی نمی‌توانند تحصیل کنند.

عزیزی اظهار کرد: افزون بر این، امکانات و لوازم مورد نیاز برای تحصیل مانند نوشت افزار، کیف، کتاب درسی، کتاب کمک آموزشی، لباس مدرسه و مواد غذایی نیز به سختی یافت‌ می‌شود یا خانواده‌های دارای دانش آموز به دلیل تنگ‌دستی توان تهیه آنها را ندارند که این خود موجب ترک تحصیل یا افت تحصیلی‌ می‌شود.

نماینده استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از دیگر مشکلات جدی مسیر طولانی دسترسی به مدارس است. به دلیل کاهش جمعیت دانش آموزشی برخی از روستاها طرح روستا مرکزی اجرا شده و مدارس تجمیع شده اند. این طرح نیاز دانش آموزان به وسایل نقلیه برای دسترسی به مدارس را افزایش‌ می‌دهد و باید از سرویس استفاده کرد. در صورتی که خانواده‌ها توان تهیه سرویس آمد و شد را ندارند و بنابراین آموزش و پرورش موظف به تهیه این امکانات است. از این رو باید اهتمام جدی برای حل این مشکل از سوی آموزش و پرورش اندیشیده شود.

وی توضیح داد: مجموع این مشکلات خود به دو مسئله اساسی ختم‌ می‌شوند که ریشه مشکلات دیگر است. به دلیل این کمبود‌ها استان سیستان و بلوچستان بیشترین کودک بازمانده از تحصیل را دارد که در آینده منجر به پرورش نیروی انسانی آموزش ندیده‌ می‌شود. مسئله دیگر ناشی از این مشکلات مهاجرت از روستا به شهر و از استان به خارج از استان است که این خود باعث افزایش حاشیه نشینی، خالی شدن روستاها به ویژه روستاهای مرزی، افزایش بیکاری، کاهش تولیدات دامی و کشاورزی و ...‌ می‌شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی