رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش: هم افزایی در امکانات مدیریت شهری و آموزش می‌تواند به تربیت نیروی انسانی کارآمد منجر شود
پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
محمود زاده

محمودزاده با بیان اینکه کارهای موازی زیادی در کشور انجام می‌شود گفت: باید امکانات و اختیارات شهرداری‌ها و آموزش و پرورش برای تربیت دانش آموزان تجمیع شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در نهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه تربیت نسل‌های آینده امری مهم است و نیروی انسانی تربیت شده می‌تواند هم عامل توسعه کشور باشد و هم هدف توسعه و به تعبیر مقام معظم رهبری می‌توان عامل تمدن‌سازی باشد.

وی افزود: به همین جهت در بیانیه گام دوم انقلاب نیروی انسانی را به عنوان رکن اصلی تمدن سازی عنوان می کند و مسئولیت تربیت این نیروی انسانی بر عهده آموزش و پرورش است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اجرای آیین نامه‌هایی که برای آموزش کشور تدوین شده است نیازمند همکاری آحاد مردم و نهادهای کشوری است. بنابراین آموزش و پرورش نمی‌تواند به تنهایی عهده دارد حل مسائل و مشکلات تعلیم و تربیت کشور باشد.

محمودزاده تصریح کرد: تصویب قانون شوراهای آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۲ که نیازمند بازنگری جدی است نوید بخش پیوندهای محکم بین نهادهای آموزش و پرورش و نهادهای حاکم بود. به همین دلیل شوراهای آموزش و پرورش به عنوان محل پیوندهای محکم بین مردم و نهادهای حاکمیتی برای تربیت انسان در تراز انقلاب اسلامی است.

از این رو بازنگری در قوانین آموزش و پرورش با نگاه به اسناد بالادستی لازم است و باید برای اینکار همت گماشت.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اظهار داشت: ماده ۳۵ قانون شهرداری‌ها و انجمن شهر و روستا به مراقبت در‌تعلیم و تربیت اشاره شده است اما تاکنون قوانین بسیاری مغفول مانده و یا فاقد ضمانت اجرایی درست است.

وی ادامه داد: در برخی از کشورها اداره امور مدارس به شهرداری‌ها سپرده می‌شود. از این رو تعامل و همکاری دو نهاد آموزش و پرورش از طریق شوراهای آموزش و پرورش و شهرداری‌ها از طریق شوراهای اسلامی می‌تواند توفیقات خوبی را شامل حال کشور کند.

محمودزاده افزود: آموزش و پرورش در سراسر کشور می تواند با تعویض اختیار در برخی از مدارس و شهرداری‌ها با ایجاد زمینه‌های همکاری می‌توانند به سمت همکاری بروند.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: در سال‌های گذشته تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش و شهرداری‌ها امضا شده است که خیلی کاربردی نبود. بنابراین باید تفاهم‌نامه‌ای که امسال می‌خواهد به امضای ریاست شورای عالی استان‌ها و وزیر آموزش و پرورش برسد باید کاربردی باشد و از توصیفی بود دور شود. همچنین ما در قوانین شوراهای آموزش و پرورش بازنگری شود بنابراین می‌شود در این بازنگری‌ها با محور قرار دادن آموزش و پرورش امکانات و زیرساخت‌ها رو طوری برنامه ریزی کرد که در اختیار قرار گیرد.

وی افزود: برای مثال زمانی که مدارس تعطیل است کتابخانه‌ها هم تعطیل هستند و زمانی که کتابخانه‌ها باز می‌شوند دانش آموزان در مدارس هستند. به همین دلیل امکان استفاده دانش آموزان از کتابخانه وجود ندارد. در سایر حوزه‌ها هم همینطور است.بنابراین ما باید به سمتی برویم که این ظرفیت ها و امکانات را به سمت آموزش و پرورش ببریم و در اختیار آموزش دانش آموزان قرار دهیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تصریح کرد: باید منابع دستگاه‌ها هم‌افزا باشد و در راستای هم استفاده شوند تا هم از اتلاف منابع جلوگیری کرد و هم شاید اثر بخشی بیشتری باشد.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی