نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها: آزمون استخدامی آموزش و پرورش به نام سیستان و بلوچستان، به کام دیگران / افزایش تعداد دانش آموزان سیستان و بلوچستان با چالش کاهش معلم روبه‌رو است
يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
اعظمی

اعظمی با اشاره به کمبود معلم در استان سیستان و بلوچستان گفت: پذیرفته شدگان غیر بومی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان پس از گذشت یکسال انتقالی‌ می‌ گیرند و آموزش و پرورش استان با کمبود معلم روبه‌رو‌ می‌شود.

فاروق اعظمی نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با اشاره به اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های سال‌های اخیر در امر آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان کمبود نیروی انسانی است.

وی افزود: خوشبختانه همه کارشناسان امر در چند نکته با هم اشتراک نظر دارند. ابتدا اینکه نیروی انسانی مهم‌ترین رکن در تعلیم و تربیت است و دوما استان سیستان و بلوچستان به دلایل افزایش سالانه رشد جمعیت دانش‌آموزی و پراکندگی جغرافیایی قلمرو آموزش و پرورش این استان با بالاترین نرخ کمبود نیروی انسانی روبه‌رو است.

اعظمی تصریح کرد: هر ساله مسئولان امر در استان با جدیت و ارایه آمار و ارقام و اعلام شاخص‌ها و راهکار‌ها و پیشنهادات به مسئولین ذیربط در مرکز استان و پایتخت کشور در خصوص رفع این معضل پیگیری‌ها و نامه نگاری‌ها صورت گرفته است .

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: اما سوال مهمی مطرح‌ می‌‌شود که چرا در سال‌های اخیر با وجود تلاش و اقدامات مسئولان  سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه در مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و وزارتخانه آموزش و پرورش و با در نظر گرفتن تمام شاخص‌های مربوط به نسبت دانش آموز به گروه معلم و کارکنان تخصصی و اختصاص سهمیه استخدامی ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان تاکنون این معضل و چالش مهم کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان همچنان پابرجا و مرتفع نشده است؟

وی تصریح کرد: لذا‌ می‌‌طلبد ابتدا شاخص‌هایی را که مسئولان امر در مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و وزارت آموزش و پرورش جهت رفع این معضل و چالش در نظر گرفته اند را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

اعظمی اظهار داشت: با وجود گستردگی قلمرو آموزش و پرورش این استان و افزایش نرخ رشد جمعیت دانش آموزی و فاصله زیاد روستاها با آمار دانش آموزی مجموع شش پایه ۱۵ نفر را نمی‌توان با این شاخص نیاز سنجی کرد. به عنوان مثال اگر نسبت دانش آموز به معلم برای ۳0 نفر دانش آموز یک معلم باشد در آن صورت دو مدرسه روستایی با آمار ۱۵ نفر یک معلم تعلق‌ می‌‌گیرد. در این صورت یک مدرسه روستایی با کمبود معلم مواجه‌ می‌‌شود.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: بنابراین نتیجه این نیاز سنجی باعث شده که در دوره اخیر با کاهش ۵۳ درصدی سهمیه دانشگاه فرهنگیان حدود هزار نفر نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

وی بیان داشت: متاسفانه با بررسی پذیرفته شدگان سال‌های اخیر سهمیه این آزمون‌ها مشخص‌ می‌‌شود که چند درصد از این پذیرفته شدگان با استفاده از قانون حمایت از خانواده و جمعیت جوانی و محرومیت این استان از این مزیت بدلیل بالابودن نرخ آن توانستند از سهمیه‌های این استان استفاده کنند و سپس با انتقال برون استانی عملا بومیان استان سیستان و بلوچستان هیچ بهره‌ای از این آزمون‌ها و سهمیه‌ها نداشته‌اند و یا اخذ گواهی سکونت و بومی بودن با مهر شورای محل با استفاده از نفوذ و دخالت افراد خاص صورت‌ می‌ گیرد. از این رو‌ می‌‌توان گفت بنام استان سیستان و بلوچستان اما به کام دیگران است.

اعظمی با بیان اینکه راهکار برون رفت از این چالش و معضل وجود دارد تصریح کرد: اولین راهکار این است که اداره کل آموزش و پرورش جنوب استان بدلیل گستردگی قلمرو جغرافیایی آموزش و پرورش این استان ایجاد شود.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها افزود: در نیاز سنجی سالانه به جای شاخص نسبت دانش آموز به گروه معلم و کارکنان تخصصی با در نظر گرفتن تعداد مدارس روستایی با آمار دانش آموزی مجموع شش پایه تعداد معلم را نیاز سنجی کرد.

وی ادامه داد: در اختصاص سهمیه استخدامی ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان با در نظر گرفتن بوم منطقه به جای قطب و ناحیه و نظارت بر ارایه مدارک و نحوه مصاحبه حتی گواهی سکونت ممهور توسط شوراهای محلی شرایط را برای نیروهای ماندگار بومی در هر منطقه فراهم کنیم.

اعظمی اضافه کرد: استفاده از نیرو‌های بومی با کارنامه سبز که با وجود پذیرفته شدن در مرحله اول و اعلام سه برابر ظرفیت به دلایل مختلفی مانند تنگ نظری‌های مصاحبه کنندگان و اعمال نفوذ و امتیازگیری افراد خاص و یا فاصله چند صدمی درصد نمره مکتسبه با رقیب از این سهمیه استخدامی محروم شده‌اند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی