نماینده استان همدان در شورای عالی استان ها: بحران آب همدان یک ابرچالش است
شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
سهرابی

سهرابی گفت: بارها مسئولین از بحران آب همدان به عنوان «ابرچالش» یاد کرده اند. در برخی از مناطق بیش از ۳۰ ساعت قطعی آب را شاهد بودیم و اکنون نیز جدولی مبنی بر زمانبندی قطعی آب در سطح شهر همدان از سوی شرکت آبفا همدان منتشر شده اما تاکنون قطعی‌ها در بسیاری از مناطق شهر همدان بر اساس آن نبوده است.

رضا سهرابی نماینده استان همدان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، در خصوص بحران آب در این استان به ویژه در روزهای اخیر گفت:همدان یکی از استان‌های غربی و البته کوهستانی کشور است، استانی که به گفته بسیاری از کارشناسان، به سبب شیب و البته ارتفاع آن رودخانه‌ها و آب‌ها از آن می‌گذرند و به سمت دیگر استان‌ها می‌روند.

 وی با بیان اینکه بحث آب همدان جدی است و باید تمام توانمان را برای این موضوع بگذاریم، اظهار داشت: ۱۱ شهر و ۱۷۱ روستا با چالش آب روبرو هستند و می‌طلبد مدیران بودجه آب یا هر پروژه دیگر را از دست ندهند.  پروژه انتقال آب از تالوار به همدان همچنان با اعتبارات قطره چکانی و البته توقف‌های مکرر مطرح است و متأسفانه تکمیل این طرح نزدیک به ۱۷ سال معطل مانده است. 

سهرابی خاطرنشان کرد: ۴۸ درصد آب‌های تصفیه شده همدان به سبب نامناسب بودن شبکه در زمین فرو می‌روند و نیمی از شهر همدان نیز فاقد شبکه فاضلاب است. از سوی دیگر همدان رکوردار در چاه‌های غیرمجاز، نبود کنتورهای هوشمند، فرسوده بودن شبکه آبرسانی، خلأ شبکه فاضلاب مناسب، چاه‌های خانگی، مصرف ۹۰ درصدی آب، کشت محصولات پرآب بر و البته کشت دوم است و جای خالی کشاورزی علمی در این استان به وفور دیده می‌شود.

نماینده استان همدان در شورای عالی استان ها تصریح کرد: منابع آبی سد اکباتان نیز به کمترین میزان خود رسیده است و از منابع آب‌های زیرزمینی برای تامین آب مورد نیاز مردم شهر همدان استفاده می‌شود. البته مسوولان قول داده اند تا دو ماه دیگر آب از تالوار به همدان برسد.

سهرابی در پایان از سهمیه بندی آب در همدان خبر داد و گفت: بارها مسئولین از بحران آب همدان به عنوان «ابرچالش» یاد کرده اند. در برخی از مناطق بیش از ۳۰ ساعت قطعی آب را شاهد بودیم و اکنون نیز جدولی مبنی بر زمانبندی قطعی آب در سطح شهر همدان از سوی شرکت آبفا همدان منتشر شده اما تاکنون قطعی‌ها در بسیاری از مناطق شهر همدان بر اساس آن نبوده است.

 

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی