رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و ورزشی شورای عالی استان‌ها: مخالف کلیت انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم هستیم
پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
کمیسیون فرهنگی

غلامی با بیان اینکه انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم به زیان مردم است و باعث‌‌ می‌شود مولفه‌‌‌های تخصص و تجربه در انتخاب شهردار نادیده گرفته شود گفت: مخالف کلیت انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم هستیم.

شمس الله غلامی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و ورزشی شورای عالی استان‌‌‌ها درگفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌‌‌ها با اشاره به طرح‌‌‌های بررسی شده در جلسه کمیسیون متبوع خود گفت: در این جلسه 8 موضوع بررسی شد که یکی از مهمترین موضوعات اولویت بندی دستورکار شورای فرهنگ عمومی بود که در 28 بند مطرح شد و اعضا نظرات و پیشنهادات خود را بر اساس فرمت موجود ارائه کردند.

وی افزود: موضوع مهم دیگر طرح پیشنهاد  الگوی انتخاب شهردا و شوراهای اسلامی شهر بود که روز گذشته (چهارشنبه) نیز در نشست مشترک شورای عالی استان‌‌‌ها با رئیس مجلس شورای اسلامی که رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس هم حضور داشت به آن پرداختیم.

غلامی ادامه داد: بنابراین این طرح در کمیسیون مطرح و بررسی شد و اعضای کمیسیون با کلیت طرح یعنی انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم مخالف بودند و دلایل درستی را در این زمینه مطرح کردند. چراکه اگر شهردار بخواهد از سوی مردم انتخاب شود مشکلاتی را ایجاد‌‌ می‌کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و ورزشی شورای عالی استان‌‌‌ها توضویح داد: انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم سبب تضعیف شوراها‌‌ می‌شود و در این صورت شهردار نیز به شورا پاسخگو نیست. همچنین به دلیل انتخاب قومی در شهرهای کوچکتر، شهردارانی انتخاب‌‌ می‌شوند که انتصاب به قوم و طایفه بزرگتر دارند و تخصص در انتخاب شهردار اعمال نمی شود. در صورتی که وقتی شورا شهردار را انتخاب‌‌ می‌کند مولفه‌‌‌های تخصص و دانش و تجربه را در نظر‌‌ می‌گیرد و این مسئله باعث‌‌ می‌شود شهردار انتخاب شده فرد کاردان و با تجربه ای باشد.

وی افزود: از این رو این طرح نقاط ضعف زیادی دارد و به نظر ما اگر شهرداری بخواهد انتخاب شود باید از سوی افرادی که به عنوان نماینده مردم شناخته‌‌ می‌شوند انتخاب شود و بتواند بر آن نظارت کند.

غلامی بیان داشت: امیدواریم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که در جایگاه قانون‌گذاری قرار دارند دقت کنند تا طرحی تصویب نشود که به زیان مردم باشد. هرچند رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس نیز قول داد که نظرات شوراها در این طرح را اعمال کند و خواست ما نیز این است که مطابق گذشته روال تضعیف شوراها نباشد. چرا که تضعیف شوراها به زیان مردم است و ظلم به مردم محسوب می‌شود.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی