نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها: خودداری مسکن و شهرسازی از انتقال مالکیت زمین‌های شهر لالی می‌تواند فاجعه آفرین باشد
يکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
خدری

خدری با توضیح این نکته که نزدیک به 30 درصد زمین‌های شهر لالی خوزستان توسط وزارت نفت برای انتقال به مردم در اختیار مسکن و شهرسازی قرار گرفته است گفت: مسکن و شهرسازی از انتقال رایگان این اسناد به مردم خودداری می‌کند و این مسئله می‌تواند در آینده فاجعه آفرین باشد.

امید خدری میرقائد نماینده خوزستان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره به مشکلات مسجد سلیمان بزرگ گفت: در همین رابطه جلسه‌ای با وزیر کشور و معاون عمرانی وی داشتیم تا مشکلات مسجد سلیمان بزرگ که به چهار شهرستان مسجد سلمیان، لالی، هفتکل و اندیکا تقسیم می‌شود را مطرح کنیم. در این جلسه معاونان استاندار استاندار خوزستان، نماینده این چهار حوزه در مجلس، ائمه جماعت این شهرها، فرمانداران شهرستان‌ها و شهرداران این شهرها نیز حضور داشتند.

وی افزود: یکی از مسائلی که مطرح شد، رسیدگی به زلزله زدگان شهرستان اندیکا بود. با وجود اینکه یک سال از زلزله و خدمات رسانی با جدیت انجام می‌شود اما به دلیل نبود راه دسترسی به برخی از روستاها خدمات رسانی در این روستاها به کندی انجام می‌شود.

خدری ادامه داد: زلزله مهر ۱۴۰۰ به بیش از سه هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی اندیکا خسارت وارد کرد. هرچند بازسازی تعدای از منازل مسکونی در دست انجام است و قرار است بخشی از آنها تا مردادماه تحویل داده شود.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: به تعدای از روستاهای این شهرستان به دلیل نداشتن جاده و راه ارتباطی خدمات‌رسانی انجام نمی‌شود و قرار بر این شد که خدمات‌رسانی با بالگرد صورت گیرد و 4 کانکس به دو روستای سخت‌گذر شهرستان با این روش فرستاده شود.

وی افزود: شهرستان لالی نیز یک مشکل اساسی دارد که بسیاری از مردم را درگیر کرده است و می‌تواند در آینده مسئله ساز باشد. زمین‌های بخشی از شهر لالی از 70 – 80 سال پیش در تصرف مردم است، اما شرکت نفت آن‌ها را از گذشته به نام خود تملک کرده بود. در چند سال گذشته شرکت نفت این زمین‌ها را با این شرط که به صورت رایگان مردم انتقال داده شود به اداره کل نام مسکن و شهرسازی منتقل کرده است. اما متاسفانه مسکن و شهرسازی از اینکار سر باز می‌زند.

خدری ادامه داد: ما پیگیر این مسئله بودیم و در ماه گذشته با وزیر مسکن و شهرسازی  نامه‌‎نگاری کردیم و با معاون هماهنگی و معاون بافت فرسوده این وزارت خانه به رایزنی پرداختیم تا این مشکل را حل کنیم.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: این مسئله از آنجا مهم است که نزدک به 30 درصد شهر لالی را پوشش می‌دهد و چون این مناطق مشکل سند دارند شهرداری مجوز ساخت و ساز نمی‌دهد و به همین دلیل ساختمان‌ها یا فرسوده و قدیمی هستند یا به صورت غیر اصولی ناامن ساخته شده اند. از این رو با کوچکترین زلزله می‌تواند تعداد زیادی از مردم را به کام مرگ بفرستد.

وی خاطر نشان کرد: باتوجه به قدمت بیش از 60 سال ساختمان‌ها هر آن امکان دارد فاجعه ای بدتر از متروپل در این شهر رخ دهد و دلیل این هم خودداری مسکن و شهرسازی از انتقال زمین ها به مردم است که وزارت نفت در یکی از بندهای قرارداد آشکارا به آن اشاره کرده است.

خدری با اشاره به جمعیت 20 هزار نفری شهر لالی گفت: شما تصور کنید 30 درصد از جمعیت این شهر هر لحظه در خطر هستند و این مسئله باید زودتر حل شود.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به رایزنی با مسکن و شهرسازی گفت: این وزارتخانه تاکنون جوابی برای خودداری از عمل به قانون نداده است. در جلسه ای که با وزیر کشور داشتیم قرار بر این شد که جلسه‌ای با محوریت ایشان ترتیب داده شود.

وی ضمن یادآوری دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه توضیح داد: در این جلسه به وزیر محترم کشور پیشنهاد دادم از آنجایی که ورزشگاه بهنام محمدی شهر مسجد سلیمان در  مکان نامناسبی احداث شده است و در زمان برگزاری مسابقات فوتبال باعث ایجاد ترافیک زیاد می‌شود به بیرون از شهر منتقل شود و یک ورزشگاه در خور شهر مسجد سلیمان که شهر اولین‌هاست و تیم فوتبال ریشه داری دارد، ساخته شود.

خدری ادامه داد: همچنین ساختمان فرودگاه مسجد سلیمان هنوز تکمیل نشده است و باوجود اختصاص بودجه همچنان نیمه کاره مانده است. وزیر کشور قول مساعد دادند که پیگیر روند کار تکمیل فرودگاه باشند.

پایان پیام/

آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی