نماینده استان اردبیل در شورای عالی استان‌ها: اجرای نادرست طرح هادی روستایی باعث مهاجرت روستاییان به شهرها شده است
يکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
نعمتی

نعمتی با انتقاد از نگاه دولتمردان به روستاها گفت: مجموعه اقدامات انجام شده در این 4 دهه از جمله طرح هادی روستایی و بیکار شدن روستائیان سبب مهاجرت از روستا به شهر شده است.

ناصر نعمتی نماینده استان اردبیل در شورای عالی استان‌ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه، با اشاره به وضعیت روستاها و شهرهای کوچک گفت: نگاه دولتمردان ما به جامعه روستایی زیبنده روستاها نیست. چراکه در اوایل انقلاب اسلامی 75 درصد جامعه ایران در روستاها زندگی می‌کردند و 25 در شهرها که اکنون با گذشت 43 سال این نسبت برعکس شده است و 75 تا 80 درصد جمعیت در شهرها ساکن هستند.

 نعمتی افزود: مگر نه این است که مقام معظم رهبری چندین بار فرمودند که مسئولان کارهایی در شأن روستاها انجام دهند و طوری کار کنند که مهاجرت معکوس به روستاها اتفاق بیفتد. این کار تنها در یک مقطعی در دولت نهم به صورت جزئی انجام شد.

وی با اشاره به دلایل مهاجرت از روستا به شهر گفت: روستائیان درآمد پایدار سنتی داشتند و در سال‌های اخیر توجهی به مدرنیزاسیون درآمدزایی در روستاها توجهی نشده است. به طوری که درآمد پایدار نه مدرن شده است و نه به روزرسانی مناسبی در کسب درآمدها صورت گرفته است. از این رو مردم ساکن در روستا با مشکل بیکاری و کاهش درآمد مواجه شده‌اند. چراکه درآمد قبلی و سنتی خود را از دست داده‌اند و نتوانسته‌اند شغل یا درآمد جدیدی به دست بیاورند.

نماینده استان اردبیل در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: دلیل دیگر مهاجرت روستائیان طرح هادی روستایی بود که عملا مردم را از روستاها فراری داد. چرا که دور هر روستا طرحی کشیدند و یک زمان 10 تا 15 ساله تعیین کردند و اجازه ندادند کسی خارج از آن خط خانه‌ای بسازد و با دخالت دادن ده‌ها اداره زندگی را بر مردم روستا سخت کردند و راه مهاجرت را در مقابل پای روستاییان قرار دادند.

نعمتی با اشاره به طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن در دولت انقلابی ادامه داد: قرار بود تحولی در حوزه مسکن اتفاق بیفتد و نهضت مسکن شکل گیرد اما نزدیک به 8 ماه است که وام 200میلیونی مسکن در روستاها پرداخت نمی‌شود. سازمان برنامه و بودجه هم در این خصوص کوتاهی کرده است و اجازه پرداخت وام را نمی‌دهد. این در صورتی است که وام مسکن در شهرها پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: با این کارها نه تنها شعار مهاجرت معکوس اتفاق نمی‌افتد بلکه مسیر مهاجرت از روستا به شهر هموارتر می‌شود.

نماینده استان اردبیل در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: این طرح بیش از اینکه جاذبه داشته باشد دافعه دارد و به نظر من اگر این طرح برداشته شود مهاجرت کمتر شده و بازگشت به روستاها بیشتر می‌شود.

نعمتی بیان داشت: یکی از راه‌های بهبود وضعیت روستاها و فراهم کردن شرایط مهاجرت به روستاها افزایش سرمایه گذاری در روستاهاست که متاسفانه در 10 سال گذشته کار مهمی انجام نشده است. امیدواریم دولت در این زمینه کارهای مهمی انجام دهد.

پایان پیام/

اخبار برگزیده
آخرین مطالب
شبکه های اجتماعی